Home » Klasa VI

Klasa VI

KLASA VI

 

Język polski

Realizacja podstawy w załączniku:

aktualizacja od 22 .06 kl 6


Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku:

Historia

Realizacja podstawy w załączniku:

HISTORIA KLVI

Realizacja podstawy w załączniku (15.06.2020 r.)

angielski kl.6. 15.06.(poniedz.)


Język polski

Realizacja podstawy w załączniku:

aktualizacja od 15 czerwca kl. 6


Historia

Realizacja podstawy w załączniku:

HISTORIA KLVI


Historia

KONSULTACJE

Witam! Przepraszam za podanie błędnej informacji odnośnie konsultacji. Niestety szkoła w piątek jest zamknięta, dowiedziałam się o tym dzisiaj, dlatego konsultacje przenosimy na poniedziałek 15.06. Będę od godz. 9.00. Przypominam o zabraniu zeszytów i wszystkich ewentualnych zaległości.


Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (10.06.2020 r.):

angielski kl.6. 10.06.(środa)


Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (08.06.2020 r.):

Język polski

Realizacja podstawy w załączniku:

Aktualizacja od 08 czerwca klasa 6


Muzyka

Realizacja podstawy w załączniku:

08.06.-12.06.2020 Materiały do realizacji podstawy programowej w klasie VI


Biologia

Realizacja podstawy w załączniku:

HISTORIA KL.VI


Biologia

Realizacja podstawy w załączniku:

Biologia kl.6


Religia

Realizacja podstawy w załączniku:


Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (04.06.2020 r.)

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (03.06.2020 r.)

angielski kl.6. 03.06.( środa)


Język polski

Realizacja podstawy w załączniku (01-05.06.2020 r.)

język polski od 01 czerwca kl. 6


Historia

Realizacja podstawy w załączniku:

HISTORIA KL.VI


Geografia

Realizacja podstawy w załączniku:

Geografia kl.6


Biologia

Realizacja podstawy w załączniku:

Biologia kl.6


Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (28.05.2020 r.,01.06.2020 r.)

angielski kl. 6. 28.05-01.06(czw, pon)


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (27.05.2020 r.):

Religia

Realizacja podstawy w załączniku:

Religia Klasa 6(26maja – 29 maja)


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku:

język polski kl.6


Informatyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Technika

Tematy do realizacji w załączniku:

Technika kl.VI 25.05.2020


Muzyka

Tematy do realizacji w załączniku:

25-29.05.2020 Materiały do realizacji podstawy programowej w klasie VI


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (25.05.2020 r.):

Biologia, geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

Biologia,geografia kl.6


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (20 i 21.05.2020 r.):

angielski kl.6. 20-21.05.(śr. czw)


Religia

Tematy do realizacji w załączniku:

Informatyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Technika

Tematy do realizacji w załączniku:

Język polski

Tematy do realizacji w załączniku:
zalacznik 1

Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (18.05.2020 r.):

Historia

Tematy do realizacji w załączniku:

HISTORIA KL.VI


Biologia,geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

biologia,geografia klasa 6


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (14.05.2020 r.):

angielski klasa 6 14.05(czwartek)


Religia

Temat do realizacji w załączniku:

Religia klasa 6 (12.05-15.05)


Informatyka

Temat do realizacji w załączniku:

Informatyka kl.VI 11.05.2020r


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (13.05.2020 r.):

angielski klasa 6 13.05 (środa)


Technika

Tematy do realizacji w załączniku:

Technika kl.VI 11.05.2020r


Język angielski

WAŻNA INFORMACJA DLA UCZNIÓW !!!

Tematy do realizacji w załączniku:

Historia

Tematy do realizacji w załączniku:

HISTORIA KL.VI


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku:

język polski klasa 6 (2)


Biologia, geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

BIOLOGIA,GEOGRAFIA KL.VI


Język angielski

Ważne!

Drodzy uczniowie klasy 6

Widzę, że niektórzy z Was nie zaglądają na bieżąco na stronę szkoły i nie wykonują zadanych ćwiczeń. Na zaległe prace ( należało je przesłać wczoraj) czekam tylko dziś, tj. 07.05 ( czwartek) . Osoby, które nie odeślą, otrzymają oceny niedostateczne.


Plastyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Muzyka

(07.05. do 15.05.)
Tematy do realizacji w załączniku:

Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (07.05.2020 r.,11.05.2020 r.):

angielski kl.6. 07 i 11.05 



Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (06.05.2020 r.)

Język polski

Tematy do realizacji w załączniku.

język polski klasa 6


Religia

(05.05. do 08.05.)
Tematy do realizacji w załączniku:


Historia

Temat do realizacji w załączniku.

Historia kl.6


Informatyka

Temat do realizacji w załączniku.

Informatyka kl.VI 04.05.2020


Technika

Temat do realizacji w załączniku.


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku:


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku.

język polski klasa 6


Biologia, geografia

Tematy do realizacji w załączniku:


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku.

język polski klasa 6


Religia
(28.04 -30.04)
Tematy do realizacji w załączniku:

Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku:

angielski klasa VI


Informatyka

27.04.2020 r.

Tematy do realizacji w załączniku:

Informatyka kl VI


Technika

27.04.2020 r.

Tematy do realizacji w załączniku:

Technika kl.VI 27.04.2020-zdalne nauczanie


 Język angielski 

27.04. ( poniedziałek)

Subject:  Zajęcia w czasie wolnym.

  1. Ćw.1/80 – uzupełnijcie wyrażenia pod ilustracjami wyrazami z ramki i zapiszcie je w zeszytach.
  2. Ćw.3/80 – odpowiedzcie na pytania ustnie.
  3. Przeczytajcie dialog na str.82 – wypiszcie niezrozumiałe wyrazy i uzupełnijcie tabelkęw ćw. 1.
  1. Ćw.2/82 – przepiszcie pytania i odpowiedzi na nie do zeszytu.
  2. Ćw. 5/82 – napiszcie podobny dialog jak w ćw.1., wybierając jedno z dwóch wydarzeń.

Muzyka

25. J. S Bach i muzyka baroku.

Zad. 1. Proszę o napisanie krótkiej notatki dotyczącej baroku i J. S.Bacha. Proszę uwzględnić zagadnienia czas trwania baroku, cechy tego stylu, pojęcie “polifonia”, krótki życiorys Bacha – tradycje muzyczne w rodzinie, następcy, ciekawostki.

Notatkę proszę przesłać do 03.05 na adres mailowy muzyka4psp@gmail.com

Zad. 2. Proszę posłuchać na YOUTUBE następujących utworów J.S.Bacha – umieć je rozpoznawać. QUIZ zrobimy po powrocie do szkoły.

Aria na strunie G,  Toccata i fuga d-moll,  II suita orkiestrowa część BADINERIE,

Koncert Brandenburski cz. I, Koncert na dwoje skrzypiec nr 3 d-moll część VIVACE.

Myślę że utwór w waszym podręczniku ,,Zacznij od Bacha” w wykonaniu Zbigniewa Wodeckiego jest Wam wszystkim dobrze znany. Powodzenia


Język polski

27-28.04.2020 r.

Tematy do realizacji w załączniku.

klasa 6


Historia

23-30.04.2020 r.

Witam!
Przypominam o wysyłaniu zaległych prac domowych. Termin do 29.04. Zgodnie z zapowiedzią napiszecie sprawdzian 30.04. Do tego czasu każdy kto mi jeszcze nic nie wysłał musi to zrobić żebym miała wasze maile. Każdemu wyślę sprawdzian mailem w czwartek ok. godz.11. Od tego czasu będziecie mięli 50 min. na napisanie i odesłanie pracy. Do 30.04 proszę opracować kolejny temat. W zeszycie zapiszcie temat:Ostatni król Polski. Czytacie temat z podręcznika str.188-195. Pod tematem jak zwykle robicie notatkę- tabela str.195. Proszę obejrzeć filmik.
Przyjrzyj się dokładnie mapie I rozbioru Polski str.194 i wykonaj 2 polecenia dotyczące mapy nad legendą( poćwicz ustnie). 


Plastyka

Temat: Ożywiamy sztukę.

W związku z obchodzonym niedawno (15.04.2020) Światowym Dniem Sztuki, upamiętniającym dzień urodzin wielkiego artysty Leonardo Da Vinci, muzea zorganizowały akcje ożywiania obrazów, pomysł moim zdaniem jest wyjątkowy i niebanalny. Dlatego chciałam go Wam przekazać. Chodzi o to, aby wybrać sobie jakieś dzieło sztuki (dowolnie- obraz, rzeźbę) i spróbować go odtworzyć. Można używać w tym celu wszelkich dostępnych rekwizytów. W odtworzenie dzieła mogą włączyć się członkowie waszej rodziny lub zwierzaki. Wszystko zależy od tego jakie dzieło wybierzecie i od waszej kreatywności!  Jeśli nie macie swojego ulubionego dzieła, poszukajcie czegoś w podręczniku. Wasza wychowawczyni, Pani Drężek podeśle Wam na grupę inspiracje do wykonania zadania, ponieważ chcę abyśmy się dobrze zrozumieli. Bardzo proszę o przesyłanie zdjęć ( na adres plastycznastrefa@interia.pl )wraz z tytułem i autorem dzieła, które było pierwowzorem.  Część z Was nie przesłała jeszcze żadnej pracy, przypominam, że prace podlegają ocenie. Udanej zabawy!

 Pozdrawiam M. Gibała- Kot


 Język polski

Czwartek 23 kwietnia

TEMAT: CZY FILEAS FOGG PODJĄŁ SŁUSZNĄ DECYZJĘ RATUJĄC PANIĄ AUDĘ?

Kilka zdań tytułem przypomnienia.

zad 1

2. Przeczytaj lub w przypomnij sobie, dlaczego Hindusi chcieli spalić kobietę o imieniu Auda. Kim ona była? W jakim obrzędzie zmuszona była uczestniczyć?

3 .Spróbuj teraz wypełnić schemat drzewka decyzyjnego. Skorzystaj z podanego słownictwa, dopisz własne przemyślenia.

drzewo

d1

lista

4   Wyobraź sobie, że spędzasz wakacje w Indiach. W liście do koleżanki lub kolegi napisz o swoich wrażeniach. Możesz skorzystać z osobliwości Indii przedstawionych w lekturze, np.

• Zakaz wejścia do świątyń dla chrześcijan,
• Obowiązek ściągania obuwia.
• Kult bogini Kali (miłości i śmierci), procesje żałobne fanatyków z posagiem.
• Zwyczaj spalania żywcem wdów na stosie ofiarnym.

list

Piątek 24 kwietnia 2020 r.

TEMAT: DŻENTELMEN – FILEAS FOGG KONTRA PASSEPARTOUT ( OBIEŻYŚWIAT)- CHARAKTERYSTYKA POSTACI.

  1. Przeczytaj informację na temat bohaterów.

Bohater powieści „ W 80 dni dookoła świata” pan Fogg, zainteresowany wyłącznie podróżą, nie zwraca uwagi na piękno otaczających go pejzaży. W odróżnieniu od niego Passepartout jest bardzo ciekawy miejsc i ludzi, z upodobaniem spaceruje po ulicach Bombaju, Hongkongu czy Jokohamy i bacznie obserwuje wszystko wokół. Te postacie uosabiają dwie postawy wobec świata: Passepartout – ciekawość, chęć poznawania obcych kultur, Fogg – dystans, brak zainteresowania, dążenie wyłącznie do wyznaczonego sobie celu.

Kolejnym problemem przedstawionym w powieści jest odpowiedź na pytanie, co
w życiu jest tak naprawdę ważne.
 Pan Fogg to angielski dżentelmen, który najwyraźniej lubi wyzwania. Dlatego zakłada się, że objedzie świat w 80 dni. Jest chłodny, małomówny, lubi grać w wista i smacznie zjeść. W czasie podróży, na skutek zbiegu okoliczności, spotyka miłość swojego życia – panią Audę. I wtedy wszystko się zmienia. Pan Fogg staje się troskliwy, wrażliwy, delikatny. Zaczyna rozumieć, że naprawdę w życiu ważne jest nie to, co osiągnęliśmy, ale to czy mamy obok siebie osobę, która darzy nas miłością.

  1. Zgromadź materiał na podstawie planu.

plan

3.Wykonaj kartę pracy. 

porownanie

Możesz pogrupować materiały dotyczące bohaterów z karty pracy w tabelce, jeżeli nie masz możliwości drukowania.

 4.Napisz charakterystykę wybranej postaci. Skorzystaj z poniższego poradnika praktyka.

lu


Język angielski 

23.04. ( czwartek)

Subject: Present Perfect z wyrażeniami: just, already, yet, ever, never.

Myślę, że utrwaliliście już sobie wiadomości o sposobie tworzenia zdań twierdzących i przeczących w czasie Present Perfect oraz znacie niektóre czasowniki w 3.formie. Poniżej przedstawiam informacje n.t wyrazów, z którymi może występować czas Present Perfect.

Czasu Present Perfect używamy m.in. ze słówkami just, already, yet, ever, never.

Just- używamy tylko w zdaniach twierdzących do określania czynności, która miała miejsce przed chwilą.

 just właśnie (dopiero co)  
 already już (wcześniej, niż się spodziewano)  

 

- Is Mary at home?
– No, she has just left.
- Czy Mary jest w domu?
– Nie, właśnie wyszła.
- How about a cup of coffee?
– Thanks, but I’ve just had one.
- Co powiesz na filiżankę kawy?
– Dziękuję, ale dopiero co wypiłem jedną.

Already używamy również tylko w zdaniach twierdzących. Oznacza, że dana czynność już miała miejsce (zazwyczaj w sytuacji, gdy czynność się zakończyła wcześniej, niż oczekiwano lub pytający nie wie, że coś już się wydarzyło ):

- Mike, let me introduce you to Anna.
– Well, we know each other. We have already met.
- Mike, pozwól, że przedstawię Cię Annie.
– My się znamy. Już spotkaliśmy.
- Don’t forget to send your mum a postcard from Berlin. ;)
– I have already sent one.
- Nie zapomnij wysłać mamie kartki z Berlina.
– Już wysłałem.

Yet- używane jest wyłącznie w pytaniach oraz przeczeniach i zazwyczaj stoi na końcu zdania*.

Yet w pytaniu znaczy już i służy uzyskaniu informacji:

Have you finished yet? Czy już skończyłeś?
Have you paid the bill yet? Zapłaciłeś już rachunek?

W przeczeniach yet znaczy jeszcze (nie):

We made it! The train hasn’t left yet. Udało się! Pociąg jeszcze nie odjechał.
I haven’t finished writing yet. Jeszcze nie skończyłem pisać.

Ever – kiedykolwiek   Używane jest tylko w zdaniach pytających, występuje pomiędzy: have i 3 formą czasownika:

Have you ever been in France?   - Czy ty kiedykolwiek byłeś we Francji?

Never – nigdy- występuje, gdy zdanie ma formę zdania przeczącego, pomiędzy: have i 3. Formą czasownika. Ponieważ w jęz. angielskim jest zasada pojedynczego przeczenia, nie ma już w zdaniu innej formy przeczącej:

I have never learnt Spanish. -   Ja nigdy nie uczyłem się hiszpańskiego

  1. Z podanych definicji wypiszcie do zeszytów, co oznaczają i w jakich zdaniach występują poszczególne wyrazy. Zapiszcie też pod każdym z nich przykłady.
  1. Dla utrwalenia proszę uzupełnić zdania ( twierdzące i przeczące) w Present Perfect, wpisując wyrazy z nawiasów  w odpowiednim miejscu i czasownik w 3. formie:

1. My brother…………………………… washing the dishes. (just/finish)

 2. I’m sorry, he…………………………… his homework. (already/leave)

3. I ………………………………a video game. (never/play)

5. He………………………… a gift for her. (already/buy)

6. We…………………………………. Josh yet. (not/phone)

7. They……………………….. the match, they’ve lost it! (not win)

8.  My parents………………………. a new computer for me. (just/buy)

9. They …………………………………………….(never see) a ghost.

10. I ……………………………………………( already /read) this book.


Geografia

 22.04.2020 r.

Temat:  Zmiany w przemyśle Niemiec.

1. Przeczytaj informacje z podręcznika strony 130 – 130.

2. Sporządź notatkę w zeszycie.

3.Wykonaj zadania na zeszytu ćwiczeń 1 - 4  ze stron 82-83.


Biologia

22.04.2020 r.

Temat: Znaczenie  gadów.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 110-111.

2. Sporządź notatkę w zeszycie:

     A. Znaczenie gadów w przyrodzie

     B. Znaczenie gadów dla człowieka

    C. Zagrożenia i sposoby ochrony gadów.

Praca domowa

– odpowiedz pisemnie na pytanie 3,4  ze strony 111podręcznik.

 - odpowiedz pisemnie na pytania 1-14 ze stron 115 – 116.

Proszę przesłanie odpowiedzi pisemnych na pytania 3,4 ze strony 111 oraz 1-14 ze stron 115 – 116 na adres justyna.prokop3@wp.pl do 29.04 Wszystko zostanie sprawdzone i ocenione. Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń.


Religia

Poznaję świętych, którzy są dla mnie wzorem miłosci Boga i ludzi, że ja też mogę być świętym.

Pomodlę się o świętość dla mnie i dla mojej rodziny. Ojcze nasz… Zdrowaś Maryjo… Chwała Ojcu…

Uzupełnij tematy w ćwiczeniówce:

Św. Szczepan – pierwszy męczennik Kościoła s. 94;

Św. Stanisława ze Szczepanowa – patron chrześcijańskiego ładu moralnego s. 96;

Św. Maksymilian Maria Kolbe – wzór postawy wobec bliźniego s. 102

Znajdę w internecie film o dowolnym świętym i obejrzę poznając historię świętego i zrobię krótką notatkę;

Pomyślę o Eucharystii i wzbudzę sobie pragnienie Mszy świętej, Eucharystii.

https://www.youtube.com/watch?v=oBYnGvqh8Bk


Język angielski 

22.04 (środa)

Subject: Czas Present Perfect – zdania przeczące.

  1. Postarajcie się zapamiętać, nauczyć się na pamięć form czasu Present Perfect (tzw. 3.forma czasownika) z poprzednich zajęć.
  2. Przeczytajcie informacje, jak tworzymy formę przeczącą czasu.

          Przeczenia w Present Perfect

Przeczenie tworzymy łącząc operator ze słówkiem not:

I haven’t taken your book. Nie zabrałem twojej książki.
She hasn’t eaten anything. Ona nic nie zjadła.

I tu także mamy skróconą formę:

have not » haven’t
has not » hasn’t

 przykłady:

I haven’t eaten Asian food. Nie jadłem azjatyckiego jedzenia.
She hasn’t lived in Paris before. Ona nie mieszkała wcześniej w Paryżu.
We haven’t read this book. Nie czytaliśmy tej książki.
We haven’t seen this movie. Nie widzieliśmy tego filmu.
He hasn’t met her before. On jej nie spotkał wcześniej.
She hasn’t told him her name. Nie powiedziała mu jak się nazywa.
  1. Zapiszcie w zeszytach schemat zdania przeczącego i kilka przykładów.
  2. Ćw. 4/81 – przekształćcie podane zdania twierdzące na zdania przeczące- zapiszcie w zeszytach.
  3. Ćw. 5/81 – zapiszcie zdania w czasie Present Perfect. Uwaga są tu zdania twierdzące i przeczące- zapiszcie zdania w zeszytach.
  4. Ćw. 6/81 – ustnie wg przykładu.

Informatyka

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

 Temat: Programujemy z Baltiem. Ćwiczenia.

1.Wykonaj  zadanie 2 str.56 – przykładowy efekt wykonania programu macie na str. 57, ćw. 5 str. 58 oraz dla chętnych zadanie 11 str.59 podaję link do pobrania Baltie http://www.wodip.opole.pl/baltie/    (Baltie 3: wersja 3.7 Baltie próbny kliknij x póżniej).

Proszę wykonane ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać do nauczyciela na adres: atos600@wp.pl  Wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres. Zachęcam Was do aktywności.


Technika

Witam Was,

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

Temat: Rodzaje rysunków technicznych.

2. Przeczytaj tekst z podręcznika str.40.

3. Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str.40- wykonaj rysunek wykonawczy póki oraz ściany bocznej regału, oraz rysunek złożeniowy regału – zapisz w zeszycie czym różnią się rysunki wykonawczy i złożeniowy.

Proszę wykonane ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać do nauczyciela na adres: atos600@wp.pl . Wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres. Prace zostaną ocenione, a oceny wpisane do dziennika w najbliższym możliwym terminie.

Zachęcam Was do aktywności. Pozdrawiam


Język polski

Aktualizacja od 20 kwietnia.2020 r.

20 kwietnia

TEMAT: SPOTKANIE Z LEKTURĄ „ W 80 DNI DOOKOŁA ŚWIATA” J.VERNE’A.

1.Uzupełnij tabelę, dopisz kilka zdań:

tab 1

2. Na podstawie karty pracy dowiesz się kilka ciekawostek o autorze lektury . Do zeszytu zapisz zdania i określ  je w kategorii PRAWDA/FAŁSZ.  załącznik 3

zalacznik nr 3

3.Przeczytaj informacje na temat lektury.

Powieść  Juliusza Verne’a W 80 dni dookoła świata zaczęto publikować w dzienniku „Le Temps” w 1873 r., a więc  147 lat temu! Dziś to, co jest w niej opisane, okrążenie kuli ziemskiej w 80 dni nie jest niczym niezwykłym. Współczesny człowiek ma do dyspozycji, samoloty, szybkie i luksusowe promy, wodoloty itp. ale wówczas był to wyczyn nie lada, dlatego powieść wywołała u czytelników tak wielkie emocje.Opisana w niej podróż to dowód na to, jak zwiększyły się możliwości człowieka, który może się bardzo szybko przemieszczać z miejsca na miejsce.

4. Teraz kilka pytań dotyczących znajomości lektury. Do zeszytu zapisz tylko rozwiązanie. 

rozwiązanie do zeszytu

4.Wypisz niektóre elementy świata przedstawionego:

a)     Czas wydarzeń

b)     Miejsca

c)     Bohaterowie:

  1. Pierwszoplanowi (główny)
  2. Drugoplanowi
  3. Epizodyczni
  4. Spośród podanych cech wybierz te, które odnoszą się do powieści podróżniczo- przygodowej.

- Bohaterowie to ludzie odważni, zaradni, żądni przygód, ciekawi świata.

- Akcja utworów rozgrywa się zazwyczaj w świecie odrębnym od świata realnego (w świecie fantastycznym lub w odległej, mitologicznej przeszłości),

- Bohaterowie przeżywają liczne przygody,

- Fabuła obfitująca w niezwykłe wydarzenia i zwroty akcji najczęściej dotyczy uniwersalnych problemów walki dobra ze złem

- Wydarzenia rozgrywają się w czasie podróży do odległych , egzotycznych miejsc,

- Bohaterowie to: Elfy, krasnoludy, czarodzieje, wiedźmy, smoki, mówiące rośliny, nadnaturalne istoty o nieprzeciętnych zdolnościach

- Często opiera się na dawnych wierzeniach, legendach, baśniach i bajaniach, a także na mitach.

- Czytelnik poznaje osobliwości odległych krain, krajobrazy, wierzenia i zwyczaje ludzi,
– Akcja ma szybkie tempo, a jej miejsce stale się zmienia,
– Występują zwroty akcji, które wzmacniają napięcie,

21 kwietnia 2020 r

TEMAT: Z FILEASEM FOGIEM DOOKOŁA ŚWIATA.

1. Zapisz wydarzenia rozgrywające się na poszczególnych kontynentach:

EUROPA

2. itd.

AFRYKA

AZJA

AMERYKA

EUROPA

2.Jeżeli nie masz możliwości wydrukowania karty pracy, wykonaj następujące polecenia: ponumeruj miejsca wydarzęń zgodnie z chronologią i dopasuj wydarzenia
z ramki.

ponumeruj

5. Na podstawie krzyżówki, napisz rozwiązanie do zeszytu.    

krzyzówka

5.Zredaguj list gończy za panem Foggiem. Uwzględnij powód ścigania, krótki rysopis, miejsce, w którym był ostatnio widziany, wysokość nagrody.

 6.Dla chętnych. Na mapie zaznacz miejsca, które odwiedził pan Fogg wraz   z towarzyszami podróży:

mapa

22 kwietnia 2020 r.

TEMAT: FILEAS FOGG – PODRÓŻNIK.

Przeanalizuj kartę pracy. Zapisz odpowiedzi do zeszytu.

numer

2. Co wpłynęło na powodzenie przedsięwzięcia pana Fogga? Wybierz z tabelki odpowiednie słowa, dopisz własne.

cechy

3.korzysci

4.zredaguj


Język angielski

20.04. (poniedziałek)

Subject: Czas Present Perfect – zdania twierdzące.

  1. By przybliżyć Wam powyższy czas, zamieszczam o nim informacje. Przeczytajcie je:

              Czas Present Perfect stosujemy, aby wyrazić:

  • czynność lub sytuację rozpoczętą w przeszłości, która jest kontynuowana w teraźniejszości, na przykład: I have lived in Bristol since 1984 (= Nadal tu mieszkam.)
  • czynność wykonywaną w okresie czasu, który jeszcze się nie skończył. She has been to the cinema twice this week (= Tydzień jeszcze się nie skończył.)
  • powtarzającą się czynność w niesprecyzowanym okresie czasu między przeszłością a teraźniejszością. We have visited Portugal several times.
  • czynność ukończoną w bardzo nieodległej przeszłości, wyrażoną za pomocą przysłówka just. I have just finished my work.
  • czynność, której moment wykonania nie jest istotny. He has read ‚War and Peace’.   (= Rezultat, czyli przeczytanie książki jest istotne.)    
  • She has worked in the bank for five years.

            ·  They have seen that film six times

  • It has happened several times already.

                                  . Budowa zdania twierdzącego

Podmiot + have/has + III forma czasownika ( past participle) + reszta zdania
I + have + gone + to Scotland once.
(Pojechałam raz do Szkocji.)

have – stosuje się dla 1 i 2 osoby liczby pojedynczej oraz wszystkich osób liczby mnogiej (I – ja, you – ty/wy, we – my, they – oni/one);
has – stosuje się dla 3 osoby liczby pojedynczej (he – on, she – ona, it – to/ono).

  1. Z powyższych informacji zanotujcie w zeszycie budowę zdania twierdzącego oraz wybrane przykłady zdań.
  2. Ćw.1/81 – przerysujcie do zeszytu tabelę. Podane formy to formy czsu Present Perfect,tzw. Past Participle. Uzupełnijcie infinitive (bezokolicznik) oraz znaczenie polskie. Formy znajdziecie w ćwiczeniówce na końcu ( irregular verbs)lub w słowniku.
  3. Ćw.2/81 – uzupełniacie czasem Present Perfect podanych w nawiasach czasowników –     3 zdania do zeszytu.
  4. Ćw. 3/81 – uzupełniacie też formą czsu Present Perfect, ale  odpowiednie czasowniki dobieracie sami z ćw.1., tak by zdania były logiczne – 3 zdania do zeszytu.

Plastyka

Temat lekcji: Rzeźba cz. 1.

Witam.

W podanym poniżej linku znajdziecie pierwszą część  lekcji dotycząca rzeźby. Proszę się z nią zapoznać.

https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/04/w-pracowni-rzezbiarza-czesc-1.html

Zadanie domowe:

Uformujcie z plasteliny kilka małych kafelków o grubości mniej niż 5mm.
Na kafelkach tych odciśnijcie kolejno fragmenty rozmaitych przedmiotów, np. grzebienia, paska, monety, widelca, mankiet swetra , ostrza ołówka itp.  Wypróbujcie także jakie odciski zostawia w plasteliny zgnieciony papier  i folia aluminiowa.

Zdjęcia prac wysyłamy na adres mailowy:  plastycznastrefa@interia.pl


Historia

16-23.04.2020 r.
Witam!
Zakończyliśmy IV rozdział – Europa i Ameryka w XVII i XVIII w.
Proszę przypomnieć i utrwalić sobie cały rozdział (nauczcie się tak jak do sprawdzianu). Jeśli przez najbliższe 2 tygodnie nic się nie zmieni to spróbujemy napisać go on-line(30.04). Do 23.04 proszę opracować kolejny temat. Rozpoczynamy dział V- Ostatnie stulecie I Rzeczypospolitej. W zeszycie zapisujemy temat – Czasy saskie. Czytacie temat w podręczniku str.181-187. Pod tematem robicie notatkę – tabela str.187.
Proszę obejrzeć prezentacje.
Następnie wykonaj ćwiczenia. Wydrukuj je lub przepisz do zeszytu.
Załacznik
UWAGA!!! Proszę na adres mailowy: AgnieszkaZbros80@gmail.com przesłać wszystkie prace, które do tej pory zadałam celem sprawdzenia i oceny.


Biologia

WAŻNE !!!

Proszę przesyłać czytelne  zdjęcia zaległych prac domowych: Ćw 2,4 strona 106 i 2 strona 111 do 22 kwietnia.
Czekam również na zdjęcia z geografii. Proszę potraktować to poważnie wszystko sprawdzę i ocenię.Wasza praca przełoży się oczywiście na oceny na koniec roku. Wszystko zależy od Was !


Religia

Aktualizacja: 15-19.04.2020 r.

W niedzielę 19 kwietnia będziemy przeżywać NIEDZIELĘ BOŻEGO MIŁOSIERDZIA.

Obejrzyj film „Miłosierdzie Boże” . Wysłuchaj i obejrzyj uważnie. Następnie pomyśl i odpowiedz na pytania i zapisz w zeszycie. Czym jest Święto Bożego Miłosierdzia? Co obiecuje nam Pan Jezus? Jakie warunki trzeba spełnić?

https://www.youtube.com/watch?v=pu5ihSFMN8o

Ułóż krótką modlitwę do Miłosierdzia Bożego w dowolnej intencji, zapisz w zeszycie i pomódl się z wiarą i sercem. Modlitwa niech będzie płynąca z serca.

Obejrzyj uważnie film: Miłosierdzie Boże – przesłanie Jezusa dla ludzi.

https://www.youtube.com/watch?v=OvRgQollxEo

Pomyśl i zapisz słowa Jezusa skierowane do świętej Faustyny, które najbardziej do Ciebie dotarły.

Bądź świadkiem Miłosierdzia Bożego w codziennym życiu. Przypomnij sobie Uczynki Miłosierne co do ciała i duszy. Poproś Jezusa o pomoc.

W niedzielę Bożego Miłosierdzia Bożego pomodlę się Koronką do Bożego Miłosierdzia wraz z moją rodziną. Zachęcam do codziennego odmawiania Koronki.

https://www.youtube.com/watch?v=BG6ldlSoUyw

https://www.youtube.com/watch?v=ndkHRiyS63k


Geografia

15.04.2020 r.
Temat: Podsumowanie wiadomości  z działu ” Gospodarka w Europie”.
1. Powtórz wiadomości z działu – podsumowanie strona 125-126.
2.Wykonaj zadania na zeszytu ćwiczeń 1 – 5  ze stron 80-81.
Proszę o przesłanie na adres justyna.prokop3@wp.pl czytelnych zdjęć zadań z zeszytu ćwiczeń od stron 80 – 81. Termin do 20.04.2020 r. Wszystko sprawdzę i ocenię!

Język polski

Aktualizacja od 15 kwietnia 2020 r.

Drodzy Uczniowie,

Ponad miesiąc temu zadałam czytanie lektury „W 80 dni dookoła świata” J. Verne. Chciałabym, abyśmy od poniedziałku, tj. 20 kwietnia zaczęli pracę z lekturą. Dlatego też, kto ma jeszcze jakieś zaległości w czytaniu, niech się spieszy, aby ją skończyć.  POWODZENIA. PRZYPOMINAM  o obowiązku odsyłania opracowanych lekcji na mojego e-maila mwpolski567@gmail.com

Środa 15 kwietnia

TEMAT:HISTORIA ORFEUSZA – OPOWIEŚĆ O MIŁOŚCI I SZTUCE, KTÓRE PRZEZWYCIĘŻAJĄ ŚMIERĆ.

  1. Spróbuj stworzyć własną definicję słowa „miłość”. W przypadku kłopotów skorzystaj ze słownika języka polskiego.
  2. Synonimy do słowa miłość, np.: sympatia, sentyment, afekt, uczucie, uwielbienie.
  3. Wyjaśnij wybrane przez ciebie związki frazeologiczne: umierać z miłości, miłość do grobowej deski, ślepa miłość, usychać z miłości, chorować z miłości, cierpieć z miłości, kochać do szaleństwa, postradać zmysły z miłości, zaskarbić sobie czyjąś miłość.
  4. Przeczytaj mit s.260-263.
  5. Sporządź plan wydarzeń mitu ( w formie zdań lub równoważników zdań).
  6. Spośród podanych słów wybierz te, które charakteryzują miłość Orfeusza i Eurydyki (Miłość – silna, mocna, rodzicielska, dozgonna, głęboka, prawdziwa, czysta, szalona, synowska, braterska. namiętna, silna, trwała, mocniejsza niż śmierć, gwałtowna, aż po grób, ufna, bezinteresowna, szczera, wieczna, doskonała).
  7. Orfeusz odznaczał się cechami charakteru i umiejętnościami,  dzięki którym udało mu się dotrzeć do krainy umarłych. Są to – odwaga, poświęcenie, determinacja, pewność siebie, talent muzyczny, miłość, tęsknota. Narysuj piramidę wartości  Wymienione cechy samodzielnie uporządkuj w piramidzie wartości.
  8. Uzupełnij tekst. Mit „…rfeusz i …urydyka” opowiada …istorię najsłynniejszego śpiewaka, który mocą szt…ki p…ezwycię…ył śmierć. Orfeusz, dzięki pięknu swojej m…zyki, p…ekonał bog…w do oddania mu E…rydyki. Zapanował w ten spos…b nad światem podziemia i samą śmiercią. Opowieść …czy, …e najwa…niejszą wartościa w …yciu jest miłość. Lirę Orfe…sza  …eus umieścił na niebie wśr…d gwiezdnych konstelacji.
  9. Ciekawostka

Lutnia
Według legend gwiazdozbiór przedstawia lutnię Orfeusza, najsłynniejszego śpiewaka Hellady. Był on synem trackiego króla Ojagrosa i muzy Kaliope. Przez świat starożytny Orfeusz uznawany był za bohatera, a tytuł ten przyznawano tylko wybitnym wojownikom, artystom i filozofom. Lutnię sporządził Hermes w pierwszym dniu swojego życia. Później w prezencie otrzymał ją Apolin, a ten podarował ją Orfeuszowi. Śpiew i gra Orfeusza uspokajała najdziksze zwierzęta, a także najdziksze ludzkie serca. Spokój i harmonia panowały na ziemi. Największą miłością Orfeusz darzył swoją żonę, Eurydykę. Po jej śmierci z tęsknoty, wyprawił się na poszukiwania do podziemnego królestwa. Tam swoją grą i śpiewem uprosił Hadesa – władcę podziemi – by ten pozwolił Eurydyce powrócić do życia. Ten jeden jedyny raz Hades zgodził się, jednak pod warunkiem, że opuszczą podziemne królestwo nie oglądając się za siebie. Szczęście małżonków nie miało granic, niestety trwało bardzo krótko. Niepomna ostrzeżenia Hadesa Eurydyka obejrzała się i umarła po raz drugi. Bez Eurydyki życie Orfeusza stało się puste, a jego śpiew był smutny i pełen żalu. Niedługo też dopełnił się los wspaniałego śpiewaka. Podczas dorocznego święta Bakchosa Orfeusz grał tak rzewnie, że pijane kobiety – żądne zabawy – zaczęły rzucać w niego kamieniami. Lecz nawet kamienie, wzruszone jego śpiewem, zatrzymywały się w powietrzu. Wtedy kobiety rzuciły się na Orfeusza i zabiły go, a lutnię wrzuciły do rzeki Hebros. To wydarzenie wstrząsnęło światem. Ziemia, ludzie, bogowie, wszyscy przerażeni stanęli oniemiali. Muzy prosiły Zeusa, by ten przynajmniej lutnię umieścił na niebie, na pamiątkę wspaniałego śpiewaka i wspaniałej muzyki.

obraz

Mit znany był już od VII w. p.n.e. Orfeusz udoskonalił lirę (kitarę), zwiększając liczbę strun z siedmiu do dziewięciu. Jego muzyka miała dar czarowania słuchaczy, oddziaływała na ludzi, przyrodę, a nawet na bogów.

Skopiuj ten link i obejrzyj film o Orfeuszu i Eurydyce http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/10140

  1. Napisz list do  Orfeusza – ćw.9/263.

Czwartek 16 kwietnia

TEMAT: O WIELKIEJ SILE MIŁOŚCI.

  1. Jak myślisz, czy muzyka ma niezwykłą moc? Wybierz jedno z haseł i zgromadź argumenty:

a)     TERAPIA

b)     INSPIRACJA

c)     ZABAWA

d)     ODPOCZYNEK

  1. Zapoznaj się z inną wersją mitu o Orfeuszu i Eurydyce. Wykonaj test.

ORFEUSZ I EURYDYKA fragment książki „Mitologia” Jana ParandowskIego

 Orfeusz był królem‑śpiewakiem Tracji (…). Był młody i bardzo piękny. Śpiewał i grał na lutni tak pięknie, że wszystko, co żyło, zbierało się dokoła niego, aby słuchać jego pieśni i grania. Drzewa nachylały nad nim gałęzie, rzeki zatrzymywały się w biegu, dzikie zwierzęta kładły się u jego stóp –
 i wśród powszechnego milczenia on grał. Był po prostu czarodziejem i za takiego uważały go następne pokolenia, przypisując mu wiele rozmaitych dzieł, w których wykładał zasady sztuki czarodziejskiej.     

 Żoną jego była Eurydyka, nimfa drzewna, hamadriada. Kochali się oboje bezprzykładnie. Ale jej piękność budziła miłość nie tylko w Orfeuszu. Kto ją ujrzał, musiał ją pokochać. Tak właśnie stało się z Aristajosem. Był to syn Apollina i nimfy Kyreny, tej, co lwy jedną ręką dusiła – bartnik zawołany (zawołany – tu: zajmujący się czymś z talentem i zapałem), a przy tym dobry lekarz
 i właściciel rozległych winnic. Zobaczył raz Eurydykę w dolinie Tempe. Cudniejszej doliny nie ma w całym świecie, a Eurydyka wśród łąk zielonych, haftowanych kwieciem rozmaitym, wydawała się jeszcze bardziej uroczą. Aristajos nie wiedział, że ona jest żoną Orfeusza. Inaczej byłby, oczywiście, został w domu i starał się zapomnieć o pięknej nimfie. Tymczasem zaczął ją gonić. Eurydyka uciekała. Stało się nieszczęście: ukąsiła ją żmija i nimfa umarła.

 Biedny był wówczas Orfeusz, bardzo biedny. Nie grał, nie śpiewał, chodził po łąkach i gajach
 i wołał: „Eurydyko! Eurydyko!”. Ale odpowiadało mu tylko echo. Wtedy ważył się na rzecz, na którą nie każdy by się ważył: postanowił pójść do podziemia. Wziął ze sobą tylko swoją lutnię czarodziejską. (…) Charon tak się zasłuchał w słodkie tony jego muzyki, że przewiózł go za darmo i bez oporu na drugi brzeg Styksu; Cerber, nawet sam Cerber nie szczekał! A kiedy stanął Orfeusz przed władcą podziemia, nie przestał grać, lecz potrącając z lekka struny harfy, skarżyć się zaczął, a skargi układały się w pieśni. Zdawało się, że w królestwie milczenia zaległa cisza większa i głębsza niż zwykle. I stał się dziw nad dziwy: Erynie, nieubłagane, okrutne, bezlitosne Erynie płakały! Hades oddał Orfeuszowi Eurydykę i kazał ją Hermesowi wyprowadzić na świat z powrotem. I jedno jeszcze powiedział: Eurydyka iść będzie za Orfeuszem, za nią niech kroczy Hermes, a Orfeusz niech pamięta, że nie wolno mu oglądać się poza siebie. Poszli. Droga wiodła przez długie, ciemne ścieżki. Już byli prawie na górze, gdy Orfeusza zdjęło nieprzezwyciężone pragnienie: spojrzeć na żonę, bodaj raz jeden. I w tej chwili utracił ją na zawsze.

Hermes zatrzymał Eurydykę w podziemiu, Orfeusz sam wyszedł na świat. Próżno się wszędzie rozglądał: nigdzie jej nie było. Nadaremnie dobijał się do bram piekieł: nie wpuszczono go po raz wtóry.

1. Orfeusz był:

a) władcą Aten,

b) królem Tracji,

c) bogiem,

d) myśliwym.

2. Orfeusz urzekał wszystkich:

a) pięknym tańcem,

b) grą na dzwonkach,

c) obrazami, które malował,

d) grą na lutni i śpiewem.

3. Żona Orfeusza była:

a) zazdrosna,

b) podstępna,

c) bardzo piękna,

d) mieszkanką Olimpu.

4. W Eurydyce zakochał się:

a) Aristajos,

b) Apollo,

c) Hades,

d) Hermes.

5. Eurydyka umarła, ponieważ:

a) tak chciał Zeus,

b) ukąsiła ją żmija,

c) zakochał się w niej Hades,

d) nie posłuchała rad matki.

6. Orfeusz po śmierci ukochanej:

a) poszedł do Zeusa prosić o zwrócenie ukochanej,

b) radził się wyroczni,

c) przestał grać i śpiewać,

d) wykonał dwanaście prac.

7. Ryzykownym przedsięwzięciem, którego podjął się Orfeusz, było:

a) oczyszczenie stajni Augiasza,

b) kradzież ognia z Olimpu,

c) zapasy z Hadesem,

d) pójście do świata zmarłych.

8. Do Hadesu Orfeusz zabrał:

a) zapas żywności,

b) lutnię,

c) włócznię,

d) flet.

9. Gra i śpiew Orfeusza:

a) wzruszyły Erynie i Hadesa,

b) rozwścieczyły Cerbera,

c) uwolniły wszystkich zmarłych,

d) rozświetlały mu drogę.

10. Orfeusza i Eurydykę miał na ziemię odprowadzić:

a) Hades,

b) Cerber,

c) Hermes,

d) Charon.

11. W drodze do świata żywych:

a) Orfeusz miał cały czas grać,

b) Eurydyka nie mogła się oglądać,

c) Orfeusz miał nieść Eurydykę,

d) Orfeusz nie mógł się oglądać.

12. Orfeusz stracił Eurydykę na zawsze, ponieważ:

a) nie dotrzymał zobowiązania,

b) Hades się rozmyślił,

c) Eurydyka nie miała siły na wędrówkę,

d) obraził Zeusa.

13. Z mitu o Orfeuszu i Eurydyce można odczytać przestrogę, że należy być:

a) sprytnym i zuchwałym,

b) podstępnym i nieufnym,

c) zarozumiałym i nieprzystępnym,

d) cierpliwym i opanowanym.

14. Podane w ramce postaci uporządkuj w kolejności alfabetycznej.

tabela 1

15. Dokończ  zdanie.

Fantastyczna opowieść o bogach i istotach obdarzonych cechami boskimi to … .

PRACA PISEMNA

Jesteś dziennikarzem dużego magazynu, który opisuje różne wydarzenia. Napisz informację   o historii Orfeusza i Eurydyki.

Piątek 17 kwietnia

TEMAT: MITOLOGICZNI BOHATEROWIE.

Karta pracy 1

Bogowie greccy

  1. Uzupełnijcie tabelę informacjami na temat greckich bóstw.   Bogowie

hera

polacz

Karta pracy 2

Jacy są bogowie?

Uzupełnij tekst podanymi wyrazami w odpowiedniej formie.

wstaw

Bogowie greccy dysponowali niezwykłymi mocami. Dzięki spożywaniu nektaru i _____________ zachowywali młodość i mogli żyć wiecznie. Mieli jednak także ludzkie wady i zalety.

Zeus, pan Olimpu, był bardzo _______________ – nie znosił sprzeciwu i rządził twardą ręką. Z tego powodu stał się patronem królów.

 Żona Zeusa, Hera, uważała się za najpiękniejszą osobę na świecie. Od swych poddanych żądała dowodów uwielbienia. Była zatem ______________________. Nieraz urządzała swemu mężowi awantury – dała się poznać jako bardzo___________________ bogini.

Hades, król krainy umarłych, budził lęk, więc rzadko pojawiał się na ziemi. Stronił też od towarzystwa innych bogów i nie uczestniczył w biesiadach na Olimpie. Był bóstwem tajemniczym i ________________________.

Atena stała się patronką filozofów i uczonych, gdyż odznaczała się _______________. Gdy jakieś miasto zostało zaatakowane, bogini stawała w jego obronie i nie stroniła od walki. Była więc _____________________ i ___________________.

Jej brat, Ares, był bogiem wojny. Uwielbiał szczęk broni, wrzaski zranionych w bitwie żołnierzy i widok przelewanej krwi. Cechowało go zatem ___________________.

Hermes obdarzony był ___________________ – spłatał bogom niejednego figla, ale i tak wszyscy go lubili. Uważano go także za _______________ osobę, potrafił bowiem dochować każdej tajemnicy.


Biologia

15.04.2020 r.

Temat: Różnorodność gadów.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 107-109.

2. Sporządź notatkę w zeszycie.

     A. Podział gadów na grupy:

     - jaszczurki

     - krokodyle

     - węże

    – żółwie

     B. Podaj przykłady

    C. Krótko scharakteryzuj poszczególnych grupy gadów

      C. Odpowiedz pisemnie na pytanie 2  ze strony 111 podręcznik.

  Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń.


Język angielski

15.04. (środa)

Subject: Utrwalenie słownictwa z rozdziału 6.

  1. Wykonajcie ćwiczenia ze str.110 w podręczniku.
  2. Ćw.1/110 – zapiszcie tytuł i przepiszcie tekst.
  3. Ćw.2/110 – zapiszcie zdania we właściwej kolejności.
  4. Ćw.3 i 4/110 – ustnie.

16.04. (czwartek)

Subject: „I’ve written a book”- czytanie tekstu, praca z tekstem.

  1. Przeczytajcie tekst ze str. 78, wynotujcie nieznane słownictwo i sprawdźcie znaczenie polskie w słowniku.
  2. Ćw.2/78- na podstawie tekstu wybierzcie właściwe wyrazy i zapiszcie zdania w zeszycie.
  3. Przeczytajcie dialogi ze str.79 i spróbujcie znaleźć6 błędów w zdaniach, niezgodnych z treścią tekstu- ustnie.
  4. Dla chętnych ćw. 6/79- napiszcie podobny dialog, wykorzystując podane wyrażenia.

Historia

Witam!
Mam nadzieję, że ostatnie ćwiczenia są już wykonane. Dzisiejszy temat jest kontynuacją ostatniego, więc przypomnij sobie dlaczego doszło do rewolucji francuskiej 1789 r.?  czym jest Deklaracja praw człowieka i obywatela? Do 16.04.20r. proszę przeczytać temat w podręczniku na str.172-179. Zapiszcie temat w zeszycie „Od monarchii konstytucyjnej do republiki”. Pod tematem robicie notatkę- tabela ze str.179.
Pod notatką wyjaśnij pojęcia: monarchia konstytucyjna, wielki terror, jakobini.
Proszę poszukać informacji i napisać w zeszycie pracę na temat: Jak obchodzono Święta Wielkanocne w XVIII-wiecznej Polsce? Tradycje i
obyczaje świąteczne.
Wszystkim życzę zdrowych i rodzinnych Świąt !!!

Język angielski

08.04. (środa)

Subject: Utrwalenie materiału z rozdziału 6.

  1. Przypomnijcie sobie wyrażenia związane z pogodą, przyrodą oraz czas Past Simple i Past Continuous z rozdz.6.
  2. Jeśli już utrwaliliście, wykonajcie ćwiczenia na str.75
  • Wyrażenia z ćw. 1 i 2 zapiszcie w zeszytach
  • Ćw.3/75 – ustnie
  • Ćw. 4 i 5/75- po 3 zdania z każdego ćwiczenia zapiszcie w zeszytach.
  • Ćw.6/75 – zapiszcie pytania i właściwą do każdego pytania odpowiedź.
  • Ćw.7/75 – ustnie.

Technika

06.04.2020 r.

Temat lekcji: „Kolorowe pisanki – ozdabianie wydmuszek”.

Drodzy uczniowie, proszę o wykonanie pracy wytwórczej – Kolorowa pisanka.

 1. Proszę napisać do zeszytu z jakich materiałów będzie wykonana pisanka – wydmuszki, bibuła, papier kolorowy, nożyczki, klej, brokat, tusz – podkładki do jajek aby były ustawione w pozycji pionowej. Napisać w zeszycie jakie narzędzia i przybory były wam potrzebne, plan pracy i pokolorowany rysunek pisanki.

2. Instrukcja wykonania wydmuszki : https://www.youtube.com/watch?v=HTscWeJhmoY

3. Proszę wykonanie zadania zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa ( każdy wpisuje swoje ) i przesłać do nauczyciela na adres atos600@wp.pl wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres.


Informatyka

06.04.2020 r.

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

Temat: Tradycje wielkanocne. Prezentacja multimedialna.

Wykonajcie w programie komputerowym Microsoft Power Point prezentację multimedialną: Tradycje i zwyczaje Świąt Wielkanocnych, dodając przejścia, animacje do elementów slajdów. Prezentacja składa się z minimum pięciu slajdów. Umieść na slajdach teksty, rysunki lub samodzielnie wykonane zdjęcia. W ostatnim slajdzie napisz: koniec, prezentację przygotowała np. Basia z klasy VI. Zapisz plik pod nazwą tradycje wielkanocne.

2. Proszę wykonanie ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa ( każdy wpisuje swoje ) i przesłać do nauczyciela na adres atos600@wp.pl


Język polski

Przypominam, że na mojego e-maila mwpolski567@gmail.com można wysłać opracowane lekcje i otrzymać plusa. Suma pięciu to ocena bardzo dobry. Niektórzy na swoim koncie mają już po 7.

06.04.2020 r.

TEMAT: LEKCJA O TALENTACH . 

  1. Zanim przeczytasz tekst przypowieści, odpowiedz sobie (ustnie) na poniższe pytania:

a)     Czy każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego?

b)     Czy każdy człowiek posiada jakieś zdolności?

c)       Jak wytropić swój talent? 

d)     Czy każdy z nas musi mieć takie same mocne strony? A może w Twojej klasie każdy ma inne pasje i talenty?

  1. Odpowiedz pisemnie na pytania:

a)     Co to znaczy „człowiek uzdolniony wszechstronnie”?

b)     W jakich dziedzinach można się wykazać potencjalnymi zdolnościami?

Człowiek od samego początku istnienia opanował sztukę radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Bóg stwarzając nas, obdarzył nas różnymi umiejętnościami i darami, dzięki którym możemy realizować nasze powołanie w świecie. Nie zawsze jest to oczywiste dla człowieka, o czym przekonamy się podczas analizy przypowieści o talentach .

  1. Przeczytaj „Przypowieść o talentach” s. 254

                              Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że talenty były jednostką płatniczą w czasach Jezusa. Naszym zadaniem będzie ustalić, ile talentów wręczył pan swoim trzem sługom.

przelicznik

Jak widzicie majątek, którym mają obracać trzej słudzy podczas nieobecności pana jest znaczący. Te sumy, pomimo zachodzących między nimi różnic, są wysokie i stanowią okazję dla każdego ze sług, by rozwinąć swoje umiejętności zarządzania pieniędzmi swego pana. A jak postąpili słudzy
z otrzymanymi  od pana talentami?

  1.        Charakterystyka sług z przypowieści o talentach

Uzupełnij luki w podanych niżej tekstach. Brakujące słowa, które należy odpowiednio wpisać, znajdują się pod każdym z tekstów.

„Sługa dobry i wierny”

Słudzy, którzy otrzymali pięć i dwa talenty, traktują ów kapitał, zgodnie z intencją swego pana, jako swoją ………………… Przy rozliczaniu z panem obaj prezentują zarobione pieniądze jako efekt swojej ………………… i zaradności: „Panie, przekazałeś mi pięć/dwa talenty, oto drugie pięć/dwa talenty zyskałem” . Działają oni w sposób zdecydowany, bez ociągania się, wykorzystując ………………… czas, który mają do dyspozycji: w przypadku pierwszego sługi jest powiedziane, iż wziął się za interesy ………………… po odjeździe pana. Podobną gotowością do działania wykazał się drugi sługa.  Są rzutcy, zdecydowani, pomysłowi w zarządzaniu pieniędzmi swego pana. Pozostają ………………… powierzonemu sobie zadaniu. Olbrzymia suma pieniędzy, którą mają do swojej dyspozycji, nie ………………… im w głowie, a nieobecność pana nie staje się dla nich pretekstem do porzucenia służby na rzecz korzystania z życia.  Wytrwale i ………………… realizują otrzymane od pana polecenie zarządzania jego majątkiem.

Słowa do uzupełnienia: pracowitości, maksymalnie, zaraz, własność, sumienie, wierni, przewraca

„Sługa zły i gnuśny”

Charakterystyka trzeciego ze sług znajduje swoje dopełnienie w słowach, którymi ów człowiek tłumaczy się panu przy rozliczeniu. Wobec otrzymanego zadanie nie wykazał się on żadną ………………… Ukrycie przez niego talentu w ziemi jest dowodem jego braku myślenia, co wykazuje mu pan, gdy wskazuje na banki, które mogły mu przynieść spokojnie i bez ryzyka jakiś zysk . Sługa jest człowiekiem …………………, zainteresowanym przede wszystkim zabezpieczeniem się przed ewentualnymi trudnościami
i niebezpieczeństwami. Jako źródło ………………… postrzega swego pana, którego „się boi”. Uważa go za człowieka twardego, drapieżnego, chciwego na zysk.  Nie ………………… z otrzymanym zadaniem, otrzymane pieniądze traktuje cały czas jako własność swego pana, a nie jako kapitał będący do jego dyspozycji. Przy rozliczeniu z panem konsekwentnie używa słów: „twój talent”, „twoja własność” celem podkreślenia, iż pieniądze należą do pana. Zaniechanie, ………………… i w konsekwencji brak wierności stają się podstawą do uznania nie tyle sługi, co jego działania za „złe”.

Słowa do uzupełnienia: zagrożenia, pasywność, zachowawczym, identyfikuje się, inicjatywą

  1. W popularnym rozumieniu słowo talent odnosi się do jakieś szczególnej umiejętności, uzdolnień, osobistego daru, który jest wyjątkowy na tle innych osób. Talenty to naturalne predyspozycje naszego myślenia, działania, w związku z czym wykonywanie danej umiejętności sprawia nam przyjemność.  Każdy z nas ma talenty, niektóre są bardzo widoczne, np talenty artystyczne, sportowe, inne bardziej wyszukane – intelektualne. To odkrycie własnych talentów jako szczególnego daru od Boga stanowi często o wyborze drogi zawodowej rozumianej jako realizowanie swego powołania życiowego. Można by jednak sądzić, iż tylko nieliczni są utalentowani. W przypowieści o talentach Pan Jezus pokazuje, iż każdy z nas ma swój niepowtarzalny dar, za który jest odpowiedzialny.
  2. Słowo „talent” w omawianej przypowieści ma dwa znaczenia. W węższym  (dosłownym) znaczeniu oznacza ono jednostkę monetarną o największej wartości dla wszystkich czasów.

W szerszym znaczeniu pojęcie talent odnosi się do wszystkich darów, jakie Bóg nam dał dla naszego użytku. Definicja ta obejmuje wszystkie dary naturalne, duchowe i materialne. Zaliczają się do nich i nasza natura i dane nam środki — zdrowie, inteligencja i wykształcenie, pieniądze, mienie i szanse. Jedną z prostych nauk wynikających z przypowieści o talentach jest to, że powinniśmy pomnażać nasze talenty.  Co więcej, w przeciwieństwie do osiągania zysków ponoszenie strat, czyli marnotrawstwo, szczególnie z powodu braku inicjatywy, jest postępowaniem złym. Pan powiedział na koniec znamienne słowa: „Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak, że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma”. W ten sposób Bóg chce nauczyć ludzi, że niewykorzystywanie, nierozwijanie swych możliwości, zalet, talentów jest złem i będzie karane jak każdy inny grzech.

  1. Praca domowa ćw. 10 s.255.

07.04.2020 r.

TEMAT: OCENA POSTĘPOWANIA DZIEWCZĄT Z „ PRZYPOWIEŚCI O PANNACH ROZTROPNYCH
I NIEROZSĄDNYCH”
.

  1. Przypomnij sobie definicję przypowieści.
  2. Przeczytaj przypowieść s. 255
  3. Zapisz argumenty „za” i „przeciw” w dyskusji: Czy słusznie postąpiły panny roztropne, nie dzieląc się oliwą z dziewczętami nieroztropnymi?
  4. Określ  czym jest nieroztropna postawa? Spośród podanych wybierz te, które są odpowiedzią na pytanie.

- brak analizy sytuacji

- nieumiejętność przewidywania

- planowanie

- rozważanie

- nieumiejętność rozpoznawania zła

- niewiedza o zagrożeniach

- przemyślenia

- nieumiejętność korzystania z rad

- nieprzygotowanie

- niedoświadczenie

- pochopne podejmowanie decyzji

- nieumiejętność wnioskowania

- nastawienie na szybkie korzyści

- umiejętność logicznego myślenia

- rozpoznawanie prawdziwego dobra

- niewłaściwe hierarchie wartości

- brak stanowczości w wyborze

- zachowanie niedojrzałe

- samokontrola

5. wykonaj ćw. 3 i 4 s. 256

08.04.2020 r.

TEMAT: PROMETEUSZ – ZBAWCA LUDZKOŚCI.

  1. Przypomnij sobie definicję terminu „mit”.
  2. Wybierz i odpowiedz na jedno z podanych pytań:

a)     Co by się stało, gdyby ludzie nagle stracili ogień?

b)     Jakie korzyści i kłopoty niesie nam ogień?

  1. Odnajdź w słowniku języka polskiego wszystkie rzeczowniki, które rozpoczynają się od słowa „dobro”, a   kończą  „dobrotliwy”
  2. Przeczytaj mit s. 256
  3. Połącz cechy z przykładami zachowań.

zachowania

a)      posiadał wiele pożytecznych umiejętności

b)      znosił karę wyznaczoną przez Zeusa to, że wykradł ogień dla ludzi

c)       przechytrzył Zeusa, bo chciał pomóc ludziom

d)     miał ogromną wiedzę w różnych dziedzinach

e)     dzielił się swą wiedzą i umiejętnościami

Przepisz schemat:

prometeusz 1

Napisz list do Zeusa z prośbą o uwolnienie Prometeusza. Wskaż w nim cechy Prometeusza i motywy jego postępowania.życzenia


Język angielski

06.04.(poniedziałek)

Subject: ,,Rainforest plants”- ćwiczenia w czytaniu, praca z tekstem.

  1. Wypiszcie ze znaczeniem polskim wyrazy z ćw. 1/72.
  2. Przeczytajcie tekst na str. 72, wypiszcie wyrazy, których nie rozumiecie. Kilka z nich macie w ramce pod tekstem.
  3. Ćw. 3/73 -na podstawie tekstu sprawdźcie, które zdania są prawdziwe a które fałszywe. Zapiszcie w zeszytach tylko te prawdziwe.
  4. Ćw. 6/72 – odpowiedzcie na pytania pisemnie. Trzy pierwsze pytania to pytania szczegółowe, więc odpowiadamy pełnym zdaniem. Czwarte to ogólne, więc odpowiedź krótka.

Muzyka

Instrumenty dęte.

Na podstawie informacji w podręczniku str. 120-124 zapoznaj się z budową instrumentów dętych drewnianych i str. 125-127 dętych blaszanych. Porównaj grupy tych instrumentów pod względem budowy. W wolnych chwilach posłuchaj ich brzmienia.


Plastyka

Temat lekcji: Dekoracje wielkanocne.

Dużymi krokami zbliżają się Święta Wielkanocne. Będą one inne niż do tej pory, bez odwiedzin dalszej rodziny i znajomych, ale zróbmy sobie małą przyjemność i stwórzmy: ozdobę wielkanocną, stroik, kartkę bądź pisankę- takie jest wasze zadanie na ten tydzień.

Do swoich prac możecie wykorzystywać dowolne materiały. Starajcie się jednak, żeby były one ekologiczne, naturalne i takie, które aktualnie macie w domach. Do wykonania wybieracie jedną z wyżej wymienionych rzeczy. Bardzo proszę o  przesyłanie zdjęć swoich prac- nie róbcie sobie zaległości. Pamiętajcie, że prace są oceniane.

Przypominam zdjęcia wysyłamy na adres mailowy:  plastycznastrefa@interia.pl


Historia

02-09.04.2020 r.
Witam! Zanim przejdziemy do kolejnego tematu proszę pisemnie w zeszycie udzielić odpowiedzi na pytanie: „Jaki wkład mięli Polacy w walce o niepodległość Stanów Zjednoczonych?”
Do 09.04.20 r. proszę o wykonanie kolejnych zadań.
W zeszycie zapisujemy nowy temat: Początek rewolucji francuskiej. Czytacie temat w podręczniku str. 166-171. Następnie robicie notatkę według punktów.
1. Scharakteryzuj francuskie społeczeństwo w XVIII wieku.
2. Wybuch rewolucji francuskiej.
3. Wprowadzenie Deklaracji praw człowieka i obywatela.
Pod notatką pisemnie wykonujecie ćwiczenia:
1. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania.

deklaracja-praw-czlowieka-i-obywatela-1789-rok-docx

2. Przyjrzyj się ilustracji trzech stanów we Francji ze str.166. Przypomnij sobie czym jest stan, a następnie spróbuj wyjaśnić jaki przekaz jest tej karykatury. Co autor chciał pokazać?


Religia

Dlaczego spowiedź?

Obejrzyj film (włącz napisy po polsku) i zapisz w zeszycie warunki dobrej spowiedzi i je wyjaśnij. Podejmij wysiłek, aby się wyspowiadać szczerze.

https://www.youtube.com/watch?v=gpljSmptQiU

Tylko do obejrzenia i zastanowienia:

https://www.youtube.com/watch?v=a4-UXRE58b0

Pomyślę o swojej spowiedzi.

Pomódl się Drogą Krzyżową:

https://www.youtube.com/watch?v=48De2Uov674


Język polski

Drodzy Uczniowie,

Od poniedziałku w telewizji ruszył projekt lekcji prezentowanych dla uczniów szkoły podstawowej.  Można przyswajać i powtarzać materiał z języka polskiego. Klasa VI ma lekcje w TVP 3 (kanał 68) codziennie o godz.10.30, a powtórka o 15.00

Czwartek 02 kwietnia

TEMAT: UKRYTE ZNACZENIE PRZYPOWIEŚCI O SIEWCY.

  1. Podaj skojarzenia ze zwrotem „siać ziarno”.
  2. Napisz synonimy do słowa „siać”.
  3. Zapoznaj się z utworem „Przypowieść o siewcy”.
  4. Odpowiedz na pytanie w ćw.1 s.251
  5. Sprawdzając czy dobrze rozumiesz treść utworu odpowiedz na pytania:

a)     Kto opowiada w utworze?

b)     O kim opowiada?

c)     Gdzie i do kogo przemawia Jezus?

d)     Czego dotyczy przypowieść?

e)     Czy jest ona interesująca?

  1. Opisz kolejno miejsca, gdzie padało ziarno. Które z tych miejsc mogło przynieść siewcy zysk, a które straty?
  2. Wykonaj ćw.4,5,6 s.252.
  3. Przepisz definicję przypowieści.

Piątek 03 kwietnia

TEMAT: JAK OKAZYWAĆ DOBROĆ?

  1. Wyjaśnić znaczenie związków frazeologicznych: wyciągnąć pomocną dłoń, oddać ostatnią koszulę, mieć serce na dłoni. Skorzystaj ze słownika. Możesz w formie rebusu zilustrować wybrany frazeologizm.
  2. Zapoznać się z utworem „Miłosierny Samarytanin”
  3. Streść utwór.
  4. Jak ocenisz postępowania kapłana i lewity?
  5. Wykonaj ćw. 3,4,5,7 s.253.

Proszę wykonane ćwiczenia i dłuższe formy wypowiedzi zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać na adres: mwpolski567@gmail.com . Prace zostaną ocenione a oceny wpisane do dziennika w najbliższym możliwym terminie.


Geografia

Aktualizacja: 01-08.04.2020 r.

Temat: Turystyka w południowej Europie.
1. Przeczytaj informacje z podręcznika strony 120-124.
2. Sporządź notatkę w zeszycie.
3 Wykonaj zadania na zeszytu ćwiczeń 1,2,3 ze stron 76-77.

 Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń !


Biologia

Aktualizacja: 01-08.04.2020 r.

Temat Budowa i środowisko życia gadów.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 103 – 106.

2. Sporządź notatkę w zeszycie.

     A. Przystosowanie gadów do życia na lądzie 

     B. Rozmnażanie gadów

     - definicja zapłodnienia wewnętrznego

    ( Budowa jaja gadów dla chętnych strona 106 podręcznik)

      C. Odpowiedz pisemnie na pytania 2 i 4 strona 106 podręcznik.

  Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń.


Informatyka

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

 Temat: Programujemy z Baltiem. Ćwiczenia.

1. Stosujemy polecenia warunkowe, wykonaj  ćwiczenie 11 ze strony 55 oraz zadania 3 i 4 ze strony 57.

Proszę wykonane ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać do nauczyciela na adres: atos600@wp.pl  Wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres.


Technika

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

 Temat: Technika w najbliższym otoczeniu. Podsumowanie.

1. Wykonaj rysunki poglądowe urządzeń ze str. 38 oraz podpisz je w ćw.2 podaj nazwy urządzeń podłączonych do poszczególnych instalacji, ćw.3 dobierz odpowiednie grupy A-D do nazw podanych w ramce.

Proszę wykonane ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać do nauczyciela na adres: atos600@wp.pl  Wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres.


Język angielski

01.04 (środa)

Subject: Relacjonowanie wydarzeń.                                                                           

  1. Zapoznajcie się z wyrażeniami w ramce -ćw.1/70.
  2. Przeczytajcie dialog i uzupełnijcie nimi zdania – ustnie.
  3. Przepiszcie do zeszytu pytania i odpowiedzi -ćw.2/70
  4. Ćw.4/70 -ustnie.
  5. Dla chętnych -ćw.5/70- opisać swoje prawdziwe lub też wymyślone wydarzenie, używając wyrażeń z ćw.2. i dialogu ( z tyłu zeszytu).

02.04. (czwartek)

Subject: Past Continuous i Past Simple- użycie ,,when” i ,,while”.

  1. Zapiszcie w zeszytach: ● when – kiedy    while – podczas, gdy   

                                      ● po ,,when” zwykle występuje Past Simple

                                               Po ,,while” – Past Continuous

  1. Ćw.1/71 – połączcie zdania – 4 z nich zapiszcie w zeszytach.
  2. Ćw.2/71 -ułóżcie zdania z podanych wyrazów. Pierwsze zdanie- w Past Continuous, drugie w Past Simple, zapiszcie w zeszytach.
  3. Ćw. 3/71 – uzupełnijcie tekst jednym spośród podanych wyrażeń- 4 zdania zapiszcie w zeszytach.

Język polski

Drodzy Uczniowie,

Bardzo proszę, abyście nie zaniedbywali czytania lektury „W 80 dni dookoła świata”, którą zadałam do czytania na początku marca, ponieważ wkrótce przystąpimy do jej omówienia. POWODZENIA.

 Poniedziałek, 30 marca

TEMAT: W RAJU.

  1. Wybierz z ramki właściwe wyrażenia, które odnoszą się do biblijnego lub mitologicznego stworzenia świata, a następnie zapisz je we właściwym porządku i odpowiedniej kolumnie tabeli.
    tabela 3
  1. Wyjaśnij pisemnie słowo „raj”.
  2. Przeczytaj tekst „Książka nad książkami” s.242-243  z podręcznika.
  3. Wykonaj ćwiczenie 1 s. 243, aby krótko przedstawić tekst oraz ćw.3 s. 244.
  4. Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych z ćw.7 s. 244.
  5. Opisz obraz „Ogród Eden”s. 244.

Wtorek, 31 marca TEMAT: ZAPISKI ADAMA I EWY.

  1. Zapisać definicję pamiętnik.
  2. Odczytać tekst „Pamiętniki Adama i Ewy” s.245-246.
  3. Zapoznać się z pytaniami pod czytanką.
  4. Do zeszytu. Spośród podanych cech wybierz te, które odnoszą się do Ewy i te, które charakteryzują Adama:

Upór, gadulstwo, nieśmiałość, brak taktu, pewność siebie, wrażliwość, skromność, cierpliwość, swoboda, grzeczność, tupet, takt, małomówność, śmiałość, cierpliwość

tabela4

  1. Do zeszytu.

WNIOSKI 

Na różnice w postrzeganiu naszej rzeczywistości mają wpływ następujące czynniki: koncentracja, motywacja, doświadczenie, intuicja, skupienie, zaangażowanie, samopoczucie, spostrzegawczość, zdolność obserwacji, wiedza, zainteresowania.

  1. Praca domowa ćw. 8 s.247

Środa, 01 kwietnia

TEMAT:  ODDZIAŁYWANIE BIBLII NA ŚWIADOMOŚĆ I KULTURĘ.

  1. Zapisz pionowo słowo BIBLIA i dopisz skojarzenia np.

Byt

Istnienie

B

L

I

Artyści

  1. Zareklamuj miejsce, o którym możesz powiedzieć, że jest to „raj na ziemi”. Wykorzystaj zwroty i wyrażenia np. czuć się jak w raju, rajskie życie, bramy raju, raj wymarzony, być w siódmym niebie, pod gołym niebem.
  2. Motyw to idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w utworach literackich różnych epok.
  3. Wykonaj pisemnie ćw.1, 4 i 5 s.250
  4. Dla chętnych ćw. 9

Język angielski

30.03. (poniedziałek)

Subject: Czas Past Continuous – forma pytająca.

  1. Przypomnijcie sobie jakim czasem jest Past Continuous i kiedy go używamy.
  2. Wypiszcie z tabeli na str. 69 jakie formy czasu Past Continuous stosujemy w poszczególnych osobach oraz krótkie odpowiedzi ( są to pytania ogólne).
  3. Ćw.1/69 – ułóżcie wyrazy we właściwej kolejności tak, aby powstały pytania.
  4. Ćw.2/69 – połączcie pytania z odpowiedziami – 3 z nich zapiszcie w zeszytach.
  5. Ćw.3/69 – napiszcie odpowiedzi twierdzące(v) lub przeczące(x) do podanych pytań – 3 z nich zapiszcie w zeszytach.
  6. Ćw. 4/69 – połączcie pytania z odpowiedziami – 3 z nich do zeszytu.

Technika

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

 Temat: Praca z infografiką. Sprzęt elektroniczny wokół nas.

1. Wykonaj rysunki poglądowe urządzeń z ekranem dotykowym i podpisz je.

2. Znajdź w różnych źródłach informacje na temat historii telefonów komórkowych. Spróbuj odszukać zdjęcia pierwszych modeli takich telefonów.

Proszę wykonane ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać do nauczyciela na adres: atos600@wp.pl  Wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres.


Informatyka

1. Proszę zapisać temat w zeszycie oraz datę tzn. dzień, w którym otrzymaliście informacje.

 Temat: Programujemy z Baltiem.

1.Wykonaj  ćwiczenie 10 ze strony 54 oraz zadania 1,2 ze strony56/57 podaję link do pobrania Baltie http://www.wodip.opole.pl/baltie/    (Baltie 3: wersja 3.7 Baltie próbny kliknij x póżniej).

Proszę wykonane ćwiczenia zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać do nauczyciela na adres: atos600@wp.pl  Wykonajcie zdjęcia i prześlijcie na wskazany adres.


Historia

Witam!

Mam nadzieję, że temat z poprzedniego tygodnia został zrealizowany. Dla utrwalenia materiału proszę wykonać ćwiczenie w zeszycie. Jeśłi macie możliwość można tą kartę pracy wydrukować, jeśli nie to należy zrobić pisemnie. W zeszycie robicie tabelkę na trzy kolumny i wpisujecie nagłówki z nazwami państw: Rosja, Austria i Prusy. Wybieracie odpowiednie stwierdzenia pasujące do tych państw i wklejacie (lub wpisujecie) do tabelki. załącznik 1- lekcja2

LEKCJA2
Do 02.04.2020 r. proszę wykonać kolejne zadania.
Wpisujemy temat do zeszytu: Powstanie Stanów Zjednoczonych. Czytacie temat ze str. 159-165. Następnie proszę obejrzeć i wysłuchać film. Podaję link
https://gwo.pl/powstanie-stanow-zjednoczonych-p4658
Przepisać notatkę do zeszytu z tabelki na str.165. Pod notatką wklejacie lub przepisujecie schemat rządów w Stanach Zjednoczonych. Na dołączonej osi czasu zaznaczacie najważniejsze wydarzenia dla historii USA. załącznik 2-lekcja1.

LEKCJA 1
Proszę wszystkie te zadania wykonywać w zeszycie, będą oceniane. Na razie nie odsyłacie ich. Powodzenia!


Język angielski 26.03  (czwartek)

Subject: The weather- wyrażenia związane z pogodą.

  1. Zapoznajcie się z wyrażeniami dotyczącymi pogody- str. 68, wynotujcie je w zeszytach ze znaczeniem polskim ( znaczenie znajdziecie w słowniczku w ćwiczeniówce lub w słowniku).
  2. Ćw.2/68- sprawdźcie znaczenie wyrazów z ramki, zapiszcie je w zeszytach i uzupełnijcie nimi zdania –4 z nich zapiszcie w zeszytach.
  3. Ćw.3/68- ustnie
  4. Ćw.4/68- 4 zdania zapiszcie w zeszytach

● Zachęcam do korzystania ze słownika

●Sprawdzone są Wasze sprawdziany z rozdz.4 oraz prace dodatkowe. Osoby zainteresowane proszę o kontakt na mój e- mail, podam wyniki:

figa68@onet.eu


Muzyka

aktualizacja: 23-27.03.2020 r.

Dowiedz się na podstawie podręcznika – str. 106-109 czym jest operetka, musical, rewia.
Ćwiczenie – Przy nazwisku każdego kompozytora zapisz tytuł jednego z napisanych  przez niego utworów:
Janusz Stokłosa-………………..
Andrew Lloyd Webber-…………………
Johann Strauss- syn………………………
Jacques Offenbach-………………………


Plastyka

Temat lekcji: Grafika artystyczna, jedno dzieło w wielu egzemplarzach.

 Należy kliknąć w podany poniżej link. Znajdziecie w nim ciekawie opracowaną lekcje plastyki z przykładami oraz filmikami dotyczącymi  tematu. Fotografie wykonanego  zadania (pracy, ćwiczenia)  proszę przesłać na adres mailowy : plastycznastrefa@interia.pl  lub po powrocie do szkoły przynieść nauczycielowi, ponieważ prace  będą  oceniane.

KLIKNIJ W LINK:

https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/03/grafika-artystyczna-jedno-dzieo-w-wielu.html?m=1


Geografia

Temat: Energetyka w Europie.

1. Przeczytaj informacje z podręcznika strony: 114-119.

2. Sporządź notatkę w zeszycie:

    – źródła energii elektrycznej podział,

    – scharakteryzuj poszczególne rodzaje elektrowni.

3 Wykonaj zadania na zeszytu ćwiczeń 1,2,3,4,5 ze stron 73-75.


Biologia

Temat Przegląd i znaczenie płazów.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 97 – 102.

2. Sporządź notatkę w zeszycie.

     A. Podział płazów.

     B. Znaczenie płazów.

      C. Zagrożenia i ochrona płazów.


Język angielski     25.03.2020 (środa)

Subject: „He was planting flowers”- ćwiczenia w czytaniu i uzupełnianiu dialogów.

  1. Przeczytajcie tekst na str.66- wypiszcie w zeszycie słowa, których nie znacie (proszę sprawdzić ich znaczenie w słowniku)
  2. Ćw. 2/66 ustnie
  3. Ćw. 4/67- uzupełnijcie ustnie na podstawie tekstu
  4. Ćw. 6/67- zapiszcie w zeszycie.


Język polski

25 marca 2020 r.

TEMAT: BYĆ W MOCY DOBRYCH UCZYNKÓW.

  1. Obejrzeć obraz  z podręcznika s.237
  2. W zeszycie w słoneczku napisać DOBRE UCZYNKI  a na promykach przykłady .
  3. Przeanalizować pytania pod obrazem s.237 (podręcznik)
  4. Opisać obraz „ Maszyna do wytwarzania dobrych uczynków” Moniki Blatton
  5. Dla chętnych – przedstaw plastyczną wizję maszyny do wytwarzania dobrych uczynków.

26 marca 2020 r.

TEMAT: BIBLIJNY POCZĄTEK ŚWIATA.

WYKONAJ ĆWICZENIA DO ZESZYTU

  1. Przeczytaj tekst ze s.238 „Stworzenie świata”.
  2. Narysuj i uzupełnij tabelę:
Dzień Działania Boga
Dzień pierwszy
Dzień drugi
Dzień trzeci
Dzień czwarty
Dzień piąty
Dzień szósty
Dzień siódmy

 

  1. Przepisz definicję powtórzenia.
  2. Napisz określenia Boga: wielki, niepojęty, kreatywny, wszechobecny, wszechwiedzący, pomysłowy, dokładny, mądry …itp.

27 marca 2020 r.

TEMAT: PO CO BÓG STWORZYŁ CZŁOWIEKA?

  1. Przeczytać tekst Joanny Kulmowej „ Człowiek żeby patrzał” s. 241.
  2. Zapisać do zeszytu związki wyczyniać cuda, coś graniczy z cudem, cudów nie ma, ósmy cud świata.
  3. Wykonaj polecenia pod tekstem s.242

Matematyka

aktualizacja :24.03.2020 r.

Zajęcia z matematyki odbywają się przez messengera. Wszyscy członkowie klasy są na grupie i mają kontakt z nauczycielem. Jeśli ktoś ma problem z odnalezieniem proszę o kontakt z wychowawcą.


Historia

Do 26.03.2020 r. proszę przeczytać temat z podręcznika „Nowe potęgi w Europie”(str.151-158). Zapisać taki temat w zeszycie i zrobić notatkę o reformach oświeceniowych wprowadzonych przez Prusy, Rosję i Austrię.


Język polski

I. Przeczytać lekturę  J.Verne  „W 80 dni dookoła świata”

II. Powtórzyć wiadomości o częściach zdania: podmiot i jego rodzaje, orzeczenie czasownikowe i imienne, przydawka, dopełnienie, okolicznik.

III. Utrwalić wiadomości o związkach wyrazowych: zw.zgody, zw.rządu i zw.przynależności.

IV. Powtórzyć środki stylistyczne.

V. Powtórzyć wiadomości z działu V  (str. 234 podręcznik) oraz analiza testu – sprawdź wiedzę i umiejętności (str. 235-236 – podręcznik).

Uwaga. Rozwiązania zapisać w zeszycie

  1. Napisać wypracowanie – opowiadanie twórcze. Jak potoczyłaby się historia Kopciuszka, gdyby dziewczyna nie zgubiła pantofelka?

Jestem pewna, że poważnie potraktujecie swoje obowiązki, ponieważ   zadania będą sprawdzone i ocenione po Waszym powrocie do szkoły. Wkrótce dalszy ciąg zadań.


Matematyka

Kochani. Mam nadzieję, że zadania z ćwiczeniówki str. 76-79 już zrobione :). Teraz proponuję zadania z książki s. 166-167 zad. 5, 6,7. Dla chętnych są zad. dodatkowe na str. 250. Zachęcam także do korzystania z zasobów you tube dotyczących zagadnień matematycznych. Mnie osobiście podobają się filmy p. Tomasza Gwiazdy „Matma Gwiazdy”, który tłumaczy różne zagadnienia matematyczne. Polecam. Trzymajcie się zdrowo. Dbajcie o siebie i najbliższych. 


Język angielski

Wstaw czasowniki w odpowiedniej formie czasu Past Simple:

  1. Unfortunately, you…………………. (fail) the entrance exam.

2. Yesterday I …………………………….(finish) my classes 2 hours earlier than usual.

3. Have you seen this film? Yes, I………………………………….. (watch) it yesterday.

4. I…………………………………………… (see) you when I was going home.

5. My dad………………………………………… (come) home very late yesterday.

6. I ………………………………(meet) my English teacher some days ago, but she didn’t recognise me.

7. I……………………………………………… (stop) smoking about two years ago.

8. When I …………………………………………..(leave) the house, it started raining.

9. The Radiohead’s concert…………………………….. (be) a really great event.

10. Have you heard that? She ………………………..(say) she likes me.

11. He……………………………………. (ask) me to help with the washing-up.

12. She……………………………………………… (not like) football some years ago, but now she watches all the games in TV.

13. She………………………. (thank) me for the present and invited me for a party.

14. At first I………………………………… (not want) to buy a dog, but now I’m glad we have such a nice puppy.

15. I…………………………………. (tell) you that it’s not a good idea, but you didn’t want to listen my advice.

16. Pau……………………………..l (break) the window duringa football match.

17. While Kate was playing in her room, her cat………………………………… (jump) out of the window.

18. My grandfather ……………………….(die) at the age of 80.

19. He……………………………… (pass) his driving test only two weeks ago, and yesterday he had a crash.

20. I ……………………….(try) to give up smoking some weeks ago, but I can’t

Uzupełnij zdania odpowiednimi przysłówkami : something,somewhere,someone,anywhere,anything,anyone,nowhere,nothing,no one, everywhere,everything,everyone.


1. It’s a secret.Its …………………………………… to do with you.
2  Why do you criticise ……………………………………….. I do ?
3. I’m afraid there’s ………………………………………. you can do.
4.I’ve got ……………………………………. to tell you
5. Doe s …………………………………………….. fancy a pizza ?
6.There isn’t … …………………………….to get a drink near here.
7. I’m going shopping.I’ve got …………………………….. to wear to Jake’s party.live without cigarettes..

Wstaw odpowiednią formę  ,,will” lub ,, to be going to”:

  1.  I think I……………………….. (be) very rich when I grow up.

2. ……………………………(you stay) with him?

3. I…………………… (probably pass) the exam.

4. Look at the clouds. It…………………………….. (rain).

5. Where is he for so long? I …………………….(kill) him when he’s back, I promise.

6. Where are you going Matt? Well, I…………… (buy) some food for the evening.

7. Don’t be afraid honey. Everything ………………..(be) OK.

8. I………………….. (not tolerate) such behaviour.

9. Hi Kate, I…………………….. (organise) a party. Do you feel like coming?

10. We’re going to Ireland next week. Well, I think I ………………….(join) you.

11. We’re going to the cinema tonight………………………… (you join) us?

12. Will you go with us? No, I think I……………………….. (give) it a miss.

13. I feel so terrible. I………………………. (be) sick.

14. I promise I …………………….(not tell) anybody about this accident.

15. Our plane is on fire! We ………………………..(die).

Uzupełnij zdania czasownikami z nawiasów w czasie Past Continuous:

1. He…………………………………………….. all day yesterday. (rest)

2. We ……………………………………..through the window when mother came in. (look)

3. They…………………………………….. a newspaper when I entered. (read)

4. I…………………………………………. to her but she. didn’t hear me. (speak)

5. I didn’t go for a walk because it …………………………………….. (rain)

6. When you telephoned I ………………………………………..my room. (sweep)

7.  While we ………………………………..we heard a shot. (play)

9. She ………………………along the embankment when I met her yesterday. (walk)

10. We……………………………………… home when, it started to snow. (go)

11. I……………………………………. very hard when he called. (study)

12. She……………………………………… when his friend arrived. (sleep)

13. They ……………………………….to the lecture when the light went off. (listen)

14. She still……………………………………. when we returned home. (work)

15. When he………………………………. his garden he found a silver coin. (dig)

Wstaw przedimki: a, an, the lub żadnego:

1. He is……. very nice man.

2. They are…… brave girls.

3. ………….farmhouses in my village were rather poor.

4. He told me ………story of his life.

5. This is ……….good example.

6………. roof of………. house was on fire.

7. We are ……….pupils.

8. Those were ……….interesting books.

9. Look at………. top of that tree.


Biologia

Proszę o utrwalanie wiadomości o płazach ze stron: 93 do 102 w podręczniku.

Odpowiedz  pisemnie w zeszycie na pytania z podręcznika: 1,2,3 ze strony 102.

Dla utrwalenia i poszerzenia wiadomości zaloguj się na stronie: https//epodreczniki.pl/a/plazy-zwierzeta-wodno-landowe/DbCyM1YnM


Geografia

Proszę o utrwalanie dotychczasowych wiadomości. Proszę o wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń  ze stron 65 – 72. Przypominam o zaległych referatach.