Home » Klasa VII

Klasa VII

KLASA VII

 

Biologia

Realizacja podstawy w załączniku:

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (05.06.20020 r.):

angielski kl. 7. 05.06.( piątek)


Religia

Realizacja podstawy w załączniku:


Historia

Temat do realizacji w załączniku (03.06.2020 r.):

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (04.06.2020 r.)

Informatyka

Konsultacje : 08.06.2020 r. od godz. 8.15


Język polski

Realizacja podstawy w załączniku (01.-05.06.2020 r.)

Informatyka

Realizacja podstawy w załączniku (01.06.2020 r.)

Historia

Realizacja podstawy w załączniku (01.06.2020 r.)

Chemia

Realizacja podstawy w załączniku (01-05.06.2020 r.)


Matematyka

Realizacja podstawy w załączniku (01-05.06.2020 r.)

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (02.06.2020 r.)

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (29.05.2020 r.)

angielski kl.7. 29.05.(piątek)


Geografia

Realizacja podstawy w załączniku:

Geografia kl.7


Biologia

Realizacja podstawy w załączniku:

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (28.05.2020 r.)

Historia

Tematy do realizacji w załączniku (27.05.2020 r.):

Religia

Realizacja podstawy w załączniku:

Język angielski

Realizacja podstawy w załączniku (26.05.2020 r.)

angielski kl.7. 26.05.(wtorek)


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku:

Fizyka

Aktualizacja od 25 maja do  05 czerwca

Temat:Wyznaczanie objętości ciał.podręcznik str.196,197,198 ćwiczeniówka str.98,99 zadania 1,2,3,4,5

Temat: Gęstość substancji, podręcznik strona.201,202,204,205 ćwiczeniówka:zadania 1,2,3,4 str.101,102 zadania 1,2,3,4 str.103,104,105


Muzyka

Tematy do realizacji w załączniku:

25.05.-29.05.2020 Materiały do realizacji podstawy programowej w klasie VII


Informatyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Informatyka kl.7


Chemia

Tematy do realizacji w załączniku (25-29.05.2020 r.):

chemia kl VII 25-09.05


Matematyka

Tematy do realizacji w załączniku (25-29.05.2020 r.):

Historia

Tematy do realizacji w załączniku (25.05.2020 r.):

Plastyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (21,22.05.2020 r.):

angielski kl.7. 21.22.05.(ćżw. piąt)


Biologia,geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

biologia,geografia kl.7


Historia

Tematy do realizacji w załączniku (20.05.2020 r.)

HISTORIA KL. VII 20.05.


Religia

Tematy do realizacji w załączniku:

Historia

Tematy do realizacji w załączniku:

HISTORIA KL VII 18.05.


Informatyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Język polski

Tematy do realizacji w załączniku:

Język polski klasa 7


Matematyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Chemia

Tematy do realizacji w załączniku:

Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (19.05.2020 r.):

Plastyka

Tematy do realizacji w załączniku:

plastyka kl 7


Biologia,geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

biologia,geografia klasa 7


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (14.05.2020 r.):

Fizyka

 (11-22 maj 2020 r.):

Temat: Parowanie i skraplanie.

Podręcznik str.186,187,188, ćwiczeniówka str.94 zadania 1,2.

Temat: Cząsteczki i ciepło-utrwalenie wiadomości.

Podręcznik str. 189,190,191,192,193 Test 1,2,3,4.


Historia

Tematy do realizacji w załączniku (13.05.2020 r.)

HISTORIA KL.VII -13.05


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (14.05.2020 r.):

angielski kl.7 14.05.(czwartek)


Religia

Temat do realizacji w załączniku:

Religia klasa 7 (12.05-15.05)


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (12.05.2020 r.):

Historia

Tematy do realizacji w załączniku:

HISTORIA VII 11.05


Chemia

Tematy do realizacji w załączniku:

chemia kl VII II tydz. maja


Matematyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Matematyka Kl VII_II tydzień maja


Informatyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Informatyka kl.7


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku:

Język polski klasa 7 (2)


Biologia, geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

BIOLOGIA,GEOGRAFIA KL.VII


Plastyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Muzyka

(07.05. do 15.05.)
Tematy do realizacji w załączniku:

Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (08.05.2020 r.)

Religia

Tematy do realizacji w załączniku:


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (07.05.2020 r.)

Język polski

Tematy do realizacji w załączniku.

język polski klasa 7


Historia

Tematy do realizacji w załączniku:

HISTORIA kl.VII 06.05


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku (05.05.2020 r.):

angielski kl 7 05.05(wtorek)


Historia

Temat do realizacji w załączniku.

HISTORIA kl.VII 04.05


Język polski

Tematy do realizacji w załączniku.

język polski klasa 7


Informatyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Informatyka klasa7


Chemia

Tematy do realizacji w załączniku:

Chemia kl VII_I tydzień maja


Matematyka

Tematy do realizacji w załączniku:

Matematyka Kl VII_I tydzień maja


Biologia, geografia

Tematy do realizacji w załączniku:

Religia

(28.04 -30.04)
Tematy do realizacji w załączniku:


Historia

(29.04.2020 r.)
Tematy do realizacji w załączniku:

Język polski

29-30.04.2020 r.

Temat do realizacji w załączniku.

klasa 7 język polski


Fizyka

Aktualizacja od 27 kwietnia do 8 maja 2020 r.

Temat: Przewodnictwo cieplne.

podręcznik str.176,177,178 ćwiczeniówka zadania 1,2,3 str.89,90.

Temat : Konwekcja i promieniowanie.

podręcznik str.180,181,182 ćwiczeniówka zadanie 1,2,3,4 str.90,91.

Temat :Topnienie i krzepnięcie.

podręcznik str.183,184,185 ćwiczeniówka zadanie 1,2,3 str. 92,93.


Język angielski

Tematy do realizacji w załączniku:

jezykangielski -klasa7


Historia

27.04.2020 r.

Temat do realizacji w załączniku.

klasa7- historia


Muzyka

25. Z dziejów muzyki – historia polskiej muzyki rozrywkowej II poł. XX w.

Proszę o przygotowanie w dowolnej formie informacji na temat twórczości kompozytorów  XX wieku i przesłanie na adres mailowy muzyka4psp@gmail.com do 4.05.

Zachęcam do wysłuchania utworów na YOUTUBE:

W. Kilar – Krzesany;

W. Lutosławski – Mała suita cz.2:Hurra polka;

K. Penderecki – Anaklasis;

M. Pokrzywińska- Reglamentoso.


Język polski

27-28.04.2020 r.

Tematy do realizacji w załączniku.

klasa 7


Informatyka

27 kwietnia 2020 r.

Proszę opracować temat: Programowanie w języku Logo – sytuacje warunkowe i tworzenie animacji -  strona 154-160.

Proszę wykonać zadanie 8 i 10 str. 159;

 Proszę prace wykonać w programie Logomocja, zapisać pod nazwą podaną w podręczniku. Oba pliki  (jedna wiadomość) wysyłamy do mnie na adres: kr35@wp.pl.

W temacie wiadomości: imię, nazwisko oraz klasa. Praca podlega ocenie. Termin przesłania prac 3 maja 2020 r .


  Chemia

Poniedziałek 27.04.2020 i Czwartek 30.04.2020 r.

Temat: Stężenie procentowe roztworu.

Przeczytaj ze zrozumieniem temat z podręcznika str. 184 – 190

Zapoznaj się ze wzorem na stężenie procentowe roztworu.

Wykonaj zadania z podręcznika str.  191 na miarę swoich możliwości.


Matematyka

Poniedziałek 27.04.2020 r.

Temat: Działania na pierwiastkach.

Zapoznaj się z przykładami z podręcznika str. 252 i 253.

Wykonaj zadania od 1 do 5 str. 253

Wtorek 28.04.2020 r.

Temat: Wyłącznie czynnika przed znak pierwiastka.

Przeczytaj uważnie przykłady z podręcznika i wykonaj zadania od  1 do 5 str. 253.

Czwartek 30. 04.2020 r.

Temat : Włącznie czynnika pod znak pierwiastka.

Przeczytaj uważnie przykłady z podręcznika.  Rozwiąż zadania nr 13 i 16 str. 254  oraz zadania z  tabelki sprawdź, czy umiesz i prześlij na adres mailowy: mariap1402@wp.pl


Plastyka

Temat: Land art- sztuka z natury.

Zapraszam Was na kolejną lekcję z „planetą plastyki” tym razem dotyczyć ona będzie sztuki z natury czyli tzw. Land- art. Jak sama nazwa wskazuje, obszarem działania artystów jest natura, tworzywem zaś materiał naturalne: ziemia, piasek, kamienie, liście drewno….

Całą lekcje znajdziecie w linku poniżej.

https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/04/land-art-sztuka-z-natury-i-w-naturze.html

Zdjęcie wykonanego zadania – (pracy w stylu land art) proszę przesłać na adres plastycznastrefa@interia.pl

Inspirację do wykonania pracy znajdziecie w zamieszczonym w lekcji filmie.

Miłej nauki.


Język polski

22-23.04.2020 r.

Tematy do realizacji w załączniku.

Klasa 7 22-23.04.2020 r


Język angielski  

2 godz. 23.04. ( czwartek)

              24.04. ( piątek)

Subject:  Utrwalenie materiału z rozdziału 5.

Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń powtórzcie słownictwo ( nazwy pomieszczeń i mebli w domu str. 56, wyrażenia dotyczące opisu miasta str.61) oraz gramatykę ( przyimki miejsca str.57, tworzenie przysłówków sposobu od przymiotników str.58 i 126, przymiotniki opisujące dom str.59) z rozdz. 5.

  1. Ćw.1/126 ( II kolumna) – w 1.luce w każdym zdaniu  wpisujecie dowolne imię, w 2. tworzycie przysłówek sposobu od podanego w nawiasie przymiotnika- 4 zdania do zeszytu.
  2. Ćw.2/126 – w 1.luce w każdym zdaniu  wpisujecie przymiotnik, który jest napisany na końcu zdania drukowanymi literami, w 2.luce tworzycie od niego przysłówek.
  3. Ćw. 1/64 – uzupełniacie zdania właściwymi wyrazami ( pierwsze litery macie podane) tak, by zdania były logiczne- 4 zdania do zeszytu.
  4. Ćw.2/64 – uzupełniacie zdania wyrazami  o przeciwnym znaczeniu do podkreślonych zapisujecie w zeszytach podkreślone wyrazy i ich przeciwieństwa, nie całe zdania.
  1. Ćw. 3/64 – czytając tekst uzupełniacie zdania logicznie, zapisujecie, numerując tylko wstawione wyrazy.
  2. Ćw. 4/64 – zdania należy uzupełnić przysłówkami sposobu, od podanych w nawiasach przymiotników- 4 zdania do zeszytu.
  3. Ćw.5/64 – wybieracie odpowiednie wyrażenie z dwóch podanych ukośnym drukiem- ustnie.

Geografia

22.04.2020 r.

Temat: Podsumowanie wiadomości z działu ” Usługi w Polsce”.

1. Powtórz wiadomości z działu – podsumowanie strona 148-162.

2.:Wykonaj zadania na zeszytu ćwiczeń 1 - 7 ze stron 100-101.

Proszę o przesłanie na adres justyna.prokop3@wp.pl czytelnych!!! zdjęć  notatek z trzech ostatnich lekcji oraz  zadań z zeszytu ćwiczeń z tego działu od strony 92 do 101.

Termin do 29.04. Wszystko sprawdzę i ocenię!


Biologia 

22.04.2020 r.

Temat: Budowa i funkcje układu hormonalnego.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 165-169.

2. Sporządź notatkę  w zeszycie:

   – co to jest hormon

   – co to są gruczoł dokrewny.

 - wymień gruczoły dokrewne i ich hormony ( tabela strona 165)

 Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń.


Religia

Pan Jezus daje nam siebie w sakramentach świętych;

Obejrzę i napisze notatkę dlaczego są sakramenty? Dlaczego sakramenty są darem i zadaniem i do czego mnie wzywają”?

https://www.youtube.com/watch?v=8pl7_NJOHvU

Podziękuję Jezusowi za sakramenty święte. Podziękuję Jezusowi za dar Eucharystii i sakramentu spowiedzi, że przebacza mi grzechy i daje nowe życie. Wzbudzę sobie pragnienie Eucharystii i spowiedzi.

https://www.youtube.com/watch?v=oBYnGvqh8Bk


Historia

22.04 (środa)

Temat: Pierwsze lata niepodległej Polski.

Przeczytaj temat 27 s. 196-202. Zwróć uwagę na sukcesy (ujednolicenie prawa, armii, powszechnej, bezpłatnej szkoły podstawowej jakie udało się osiągnąć w tym trudnym okresie tworzenia się państwa, walk o kształtowanie granic, inflacji powojennej:                                                                                                

- ujednolicenie prawa,                                                                                                                                                                               

- stworzenie jednolitej armii,                                                                                                                                                               

 - powszechna, bezpłatna szkołą powszechna,                                                                                                                   

 - reformy ekonomiczne W. Grabskiego, w tym walutowa.                                                                                        

 Zrób notatkę z lekcji.


Historia

20.04 (poniedziałek)

Temat: Rzeczpospolita Polska.

Przeczytaj 2 pierwsze podrozdziały tematu 26 s. 190-192.                                                                                                             

1/ przepisz lub wydrukuj i wklej do zeszytu i uważnie przeanalizuj schematy:

https://drive.google.com/drive/folders/14anmCsG2TCkEA19gBL-MpdHeCA8qWRqN?usp=sharing2/

2/  Następnie na wzór stwórz schemat: Porozbiorowa spuścizna II Rzeczpospolitej i prześlij na mój adres do sprawdzenia.

3/ przeczytaj dalszą część lekcji i zrób notatkę na temat Konstytucji marcowej i zamachu na prezydenta Narutowicza s. 195.


Język polski

20 kwietnia

TEMAT: CO WYDARZYŁO SIĘ W ORIENT EXPRESSIE?

  1. Przeczytaj poniższą informację, by zorientować się w temacie

 Orient Express – nazwa luksusowego pociągu pasażerskiego, który kursował w ramach działalności międzynarodowej spółki Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Pomysłodawcą i założycielem był Belg Georges Nagelmackers. Trasa o długości 2880 km wiodła z dworca wschodniego w Paryżu do Konstantynopola (dzisiejszy Stambuł). Pierwszy skład wyruszył 4 października 1883 roku. Był to symbol komfortu i bogactwa. Luksusowe wagony sypialne i wagony restauracyjne słynące ze swej kuchni sprawiły, że pociągiem podróżowały osoby arystokratycznego pochodzenia, dyplomaci i ludzie biznesu.

Na trasie z Paryża do Stambułu przez Strasburg, Monachium, Wiedeń, Budapeszt, Bukareszt i Warnę pociąg kursował w latach 1883–1914, 1919–1939 oraz 1945–1977. W następnych latach trasa Orient Expressu była skracana do Bukaresztu, a następnie kolejno Budapesztu i Wiednia. Ostatecznie kursy pod tym szyldem zawieszono w grudniu 2009 roku

  1. Zapisz kilka zdań na temat gatunku utworu. Skorzystaj z wiadomości „Kontekst” s. 274
  2. Odczytaj fragment utworu „ Morderstwo w Orient….” S.271-273
  3. Określ okoliczności zbrodni – ćw.1/273
  4. Ćw. 2/273
  5. Napisz  krótki tekst, w którym zachęcisz do przeczytania książki Agathy Christie.

 21 kwietnia

 TEMAT: CHARAKTERYSTYKA HERKULESA POIROT.

  1. Kim był HERKULES  POIROT.
  2. Jaka zasadą się kierował?
  3. Co zwróciło uwagę detektywa w zeznaniach światków?
  4. Wymień kluczowe elementy dla rozwiązania zagadki.
  5. Na podstawie fragmentu ze s.271-273 scharakteryzuj pana Poirot. Każdą jego cechę zilustruj przykładem z tekstu. Skorzystaj z poniższego poradnika.

rebu

6. Dla chętnych ćw. 8/ 274.

22 kwietnia

TEMAT: KILKA SŁÓW O KOMIKSIE.

Zapoznaj się z poniższym tekstem.

Obrazy sekwencyjne

Komiks, tak jak i inne dziedziny sztuki, jest przede wszystkim rodzajem opowieści. Twórcy komiksów opowiadają historie za pomocą obrazów. Mają one szczególny charakter. Są to obrazy sekwencyjne, tzn. takie, które dopiero celowo zestawione obok siebie tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens.

Zanim pod koniec wieku XIX opublikowano pierwsze komiksy, istniała już długa tradycja opowiadania obrazem sekwencyjnym, do której komiks nawiązywał.

Pierwsze obrazy sekwencyjne powstawały w starożytności. Rodzajem opowieści obrazkowej wykonanej w postaci reliefu była ustawiona w 113 r. na Forum Trajana w Rzymie kolumna Trajana. W 155 scenach dokumentowała zwycięską kampanię wojenną cesarza.

Podobny układ rozbudowanej opowieści obrazkowej miała pochodząca z czasów średniowiecza Tkanina z Bayeux. To haftowana barwnymi nićmi tkanina o długości ponad 70 metrów, na której uwieczniono podbój Wysp Brytyjskich przez Wilhelma I Zdobywcę. Opowieść w całości tworzy spójną narrację, w której kolejno ukazano wszystkie etapy podboju.

W średniowieczu bardzo popularnym motywem sztuki sakralnej były opowieści pasyjne – opowiadające historię męki Chrystusa. Średniowieczny widz, oglądając obraz, krok po kroku „podążał” za głównym bohaterem opowieści, czyli Chrystusem. Oglądanie zaczynał od sceny jego wjazdu do Jerozolimy, a kończył na scenie Wniebowstąpienia.

Historyjki obrazkowe

Wraz z wynalezieniem w XV w. druku obrazkowe opowieści stawały się coraz bardziej powszechne i ten sposób opowiadania rozwijał się w następnych stuleciach.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ewolucję narracji obrazkowych, a potem komiksów, był rozwój prasy w XIX w. Była to prasa ilustrowana, w której publikowano dużo rycin i ilustracji.

Rodolphe Töpffer został uznany za jednego z prekursorów komiksu. Współpracował z prasą codzienną, drukując w niej swoje prace cyklicznie w odcinkach. Töpffer wpadł na pomysł, aby zestawić obok siebie dotąd oddzielnie występujące ilustracje w taki sposób, aby wzajemnie się dopełniały i komentowały, tworząc spójną narrację. Poniżej przedstawiono fragment jednej z jego prac.

Prace Rodolphe’a Töpffera nie były jeszcze komiksami. Były historyjkami obrazkowymi. Różnica pomiędzy komiksem a historyjką obrazkową polega na tym, że historyjki obrazkowe nie posiadają dymków komiksowych. Tekst (czasami wierszowany) wpisuje się poniżej obrazka.

Kadr w komiksie

Ponieważ poznanie jednego obrazka w komiksie nie umożliwia zrozumienia całej narracji, obraz komiksowy nazywa się także obrazem niesamodzielnym. Zestawiane ze sobą obrazki nazywane są kadrami. Kadr to najmniejsza część narracji komiksowej.

Poniżej przedstawiono komiks z serii Garfield Jima Davisa. To typowy komiks prasowy, który maksymalnie składa się z trzech, czterech kadrów. Ten przykład dobrze pokazuje specyfikę opowieści komiksowej, która zbudowana jest z obrazów sekwencyjnych i niesamodzielnych.

2. Skopiuj poniższy link obejrzyj prezentację:  http://scholaris.pl/zasob/56622

Zasada przerysowania

Oprócz tradycji opowiadania obrazem sekwencyjnym ważnym elementem dla ukształtowania się komiksu były ukazujące się w XVIII- i XIX‑wiecznej prasie karykatury i żarty rysunkowe. To również były opowieści, ale o innym charakterze: żartobliwym, a nawet satyrycznym.

Rysownicy żartów rysunkowych i karykatur zastosowali w swoich pracach rozwiązanie, które stało się bardzo ważne dla kształtowania języka formalnego komiksu. Chodziło o zasadę przerysowania, która polega na celowym przedstawianiu rzeczywistości w sposób komicznie wyolbrzymiony, po to, aby opowieść była dla czytelnika bardziej zrozumiała i zabawna.

Atrybuty bohaterów komiksowych

Komiksowi bohaterowie przypominają aktorów. Podobnie jak oni wyposażeni są w kostiumy i atrybuty, które pozwalają rozpoznać w nich określone typy postaci. Aktor odziany w bogatą szatę, z koroną na głowie i z berłem w dłoni to król. Bohater komiksowy wyposażony w pas kowbojski z ładownicą i nabojami oraz w rewolwer to zapewne rewolwerowiec. Tak jak zostało to ukazane na poniższej ilustracji.

Techniki plastyczne w tworzeniu komiksu

Na początku historii komiksu rysownicy nie używali szczególnie wyrafinowanych technik pracy. Jednak przez następne kilkadziesiąt lat twórcy komiksów zaczęli stosować w swojej pracy wiele innych technik rysunkowych, graficznych i malarskich. Współcześnie do tworzenia opowieści obrazkowych wykorzystuje się również nowoczesne programy komputerowe.

Przykładem polskiego komiksu artystycznego jest Janosik. To komiksowa adaptacja góralskiej legendy o słynnym zbójniku. Rysunki wykonał scenograf teatralny i filmowy, malarz i wykładowca krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych – Jerzy Skarżyński. Żywe barwy, a zwłaszcza ekspresyjny rysunek komiksu przypominały dzieła znanego grafika z okresu przedwojennego – Władysława Skoczylasa.

Inspiracje komiksem

Komiks jest inspiracją dla artystów, którzy komiksów nie tworzą, ale w swojej sztuce wykorzystują wątki komiksowe. Tak było w przypadku amerykańskiego malarza Roya Lichtensteina. Artysta kopiował kadr wybranego komiksu i powiększał go do bardzo dużych rozmiarów, tworząc dzieło malarskie. W galerii umieszczono zdjęcia dokumentujące wystawy, na których prezentowano prace Roya Lichtensteina. Zapoznaj się z nimi.

 Znaczenie obrazu w komiksie

Komiks jest rodzajem opowieści, w których historie są opowiadane za pomocą obrazów i tekstu. Jednak w komiksie to obraz przekazuje więcej informacji niż tekst, który ma charakter jedynie dopełniający. To na obrazach spoczywa główny ciężar opowieści, co dobrze pokazuje poniższa ilustracja. Zauważ, w jaki sposób bez użycia słów umieszczonych w dymkach komiksowych została ukazana atmosfera niepokoju towarzysząca bohaterowi komiksu.

Dymki komiksowe

Opowiadanie obrazem nie oznacza, że tekst w komiksie nie jest ważny. Przeciwnie – dopełnia to, czego nie można wyrazić obrazem. Miejscem, w które wpisuje się komentarz słowny, jest dymek komiksowy.

Dymki mają przede wszystkim funkcje komunikacyjne. Umieszcza się w nich tekst będący wypowiedzią bohatera lub bohaterów opowieści.

  1. Skopiuj i ten link i możesz wykonać interaktywne ćwiczenia.  https://epodreczniki.pl/a/czym-jest-komiks-cz-i/DVcsFQpxZ

https://epodreczniki.pl/a/czym-jest-komiks-cz-ii/D12xS2UjD

  1. Z prezentacji wypisz cechy komiksu i napisz kilka zdań o komiksie na podstawie materiału.
  2. Czy znasz komiksy, w których występują detektywi? Napisz tytuły.

Język angielski

21.04. (wtorek)

Subject: E-mail- przydatne zwroty i wyrażenia.

  1. Ćw.3/63 – zapiszcie w zeszytach nagłówki ze znaczeniem polskim, pod każdym nagłówkiem przepiszcie kilka podanych wyrażeń, sprawdźcie ich znaczenie w słowniku:

Greetings- powitania

Ask for/give news – pytanie o / podawanie wiadomości

Describe the place- opis miejsca

Close your e- mail- zakończenie maila

closing phrase- pozdrowienia, zakończenie

  1. Przeczytajcie e-mail ze str.63, starajcie się go zrozumieć. Zwróćcie uwagę na ponumerowane paragrafy, tak jak w ćw. 3.
  2. Ćw.4/63 – uzupełnijcie zdania podanymi wyrazami, zdania zapiszcie w zeszytach.

Chemia

Poniedziałek 20.04.2020 i Czwartek 23.04.2020

Temat: Rozpuszczanie substancji w wodzie.

Przeczytaj ze zrozumieniem temat z podręcznika str. 177-182.

Wykonaj zadania 1,2,3,4/183.


Matematyka

Poniedziałek 20.04.2020

Temat: Notacja wykładnicza.

Przeczytaj dokładnie temat z podręcznika str. 237 – 238.

Wykonaj zadana 1,2,3,4 str. 238-239.

Wtorek 21.04.2020

Temat: Notacja wykładnicza ciąg dalszy str. 240-241.

Na miarę swoich możliwości rozwiąż zadania (minimum 5) z zad. Od 1 do 11 str. 241-242.

Czwartek 23.04.2020

Rozwiąż zadania z tabelki sprawdź, czy umiesz str. 244 i prześlij na adres mailowy: mariap1402@wp.pl

Piątek 24.04.2020

Temat: Pierwiastki drugiego stopnia.

Zapoznaj się z przykładami str. 244-245 z podręcznika.

Wykonaj zadania od 1 do 8 str. 248.


Plastyka

Temat lekcji: Heppening- jest akcja.

Proszę  o kliknięcie w lekcje na temat heppeningu znajdującą się w poniższym linku.

https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/04/happening-jest-akcja-bedzie-reakcja.html

Możecie również zapoznać się z treściami znajdującymi się w podręczniku na stronie 45.


Język angielski

 16.04.( czwartek)

Subject: Opis miasta – wprowadzenie słownictwa, odpowiadanie na pytania do tekstu.

  1. Zapoznajcie się ze słownictwem z  ćwiczenia 2/61, zapiszcie wyrazy i wyrażenia z ich znaczeniem polskim.
  2. Przeczytajcie krótki tekst ( obok ilustracji), spróbujcie go zrozumieć.
  3. Ćw.5/61 – na podstawie tekstu, odpowiedzcie na dwa pytania w tym ćwiczeniu. Dla ułatwienia tłumaczę je:

● jakie są 3 największe problemydla młodych ludzi w Keswick?

● jakie są 3 najbardziej popularne przyczyny co do tego, że Keswick jest dobrym miejscem, aby tam mieszkać?

Zapiszcie odpowiedzi w zeszytach w postaci punktów.

 17.04.( piątek)

Subject:  Advices – udzielanie rad.

  1. Przeczytajcie dialog na str.62, wypiszcie nieznane słownictwo.
  2. Ćw.4/62 – na podstawie dialogu uzupełnijcie zdania – ustnie.
  3. Zapiszcie w zeszytach wyrażenia z tabeli na str.62 (tj. nagłówki i przykłady). Nagłówki zapiszcie ze znaczeniem polskim:

asking for advice – pytanie o radę

giving advice – udzielanie rady

accepting advice – akceptowanie rady

rejecting advice – odmawianie rady

  1. Ćw. 5/62- Zapisujcie kolejno poszczególne wyrażenia i dopiszcie do nich rady z powyższej tabeli.

Religia

Aktualizacja: 15-19.04.2020 r.

W niedzielę 19 kwietnia będziemy przeżywać NIEDZIELĘ BOŻEGO MIŁOSIERDZIA.

Obejrzyj film „Miłosierdzie Boże” . Wysłuchaj i obejrzyj uważnie. Następnie pomyśl i odpowiedz na pytania i zapisz w zeszycie. Czym jest Święto Bożego Miłosierdzia? Co obiecuje nam Pan Jezus? Jakie warunki trzeba spełnić?

https://www.youtube.com/watch?v=pu5ihSFMN8o

Ułóż krótką modlitwę do Miłosierdzia Bożego w dowolnej intencji, zapisz w zeszycie i pomódl się z wiarą i sercem. Modlitwa niech będzie płynąca z serca.

Obejrzyj uważnie film: Miłosierdzie Boże – przesłanie Jezusa dla ludzi.

https://www.youtube.com/watch?v=OvRgQollxEo

Pomyśl i zapisz słowa Jezusa skierowane do świętej Faustyny, które najbardziej do Ciebie dotarły.

Bądź świadkiem Miłosierdzia Bożego w codziennym życiu. Przypomnij sobie Uczynki Miłosierne co do ciała i duszy. Poproś Jezusa o pomoc.

W niedzielę Bożego Miłosierdzia Bożego pomodlę się Koronką do Bożego Miłosierdzia wraz z moją rodziną. Zachęcam do codziennego odmawiania Koronki.

https://www.youtube.com/watch?v=BG6ldlSoUyw

https://www.youtube.com/watch?v=ndkHRiyS63k


Fizyka

Aktualizacja od 15 do 24 kwietnia

Temat:Temperatura,a energia.

Podręcznik str.163,164,165,166 Zadania ćwiczeniówka str.82,83,84

Temat: Ciepło właściwe.

Podręcznik str.168,169,170 Zadania ćwiczeniówka str.86,87


Geografia

15.04.2020 r.
Temat: Handel.
1 Przeczytaj informacje z podręcznika strony 158-160.
 2. Sporządź notatkę w zeszycie:
    – bilans handlu zagranicznego
    – z kim i czym handlujemy
3. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń 1,2,3,4 ze stron 98-99.
  Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń z zeszytu ćwiczeń .Wszystko sprawdzę!


Historia

środa 15.04.2020 r.

Temat: Wojna polsko-radziecka (1919-1921).

Przeczytaj temat (nr 25 s.183) z podręcznika, z którego dowiesz się jak kształtowała a się wschodnia granica II Rzeczypospolitej. Kalendarium wydarzeń masz na s. 189.

Obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=4jgvr5u_4YI

Odsłuchaj opowiadania:  https://drive.google.com/drive/folders/1HmgA07e15RkSVR-d-AEGbCqm3rWrAu1r?usp=sharing

i napisz w zeszycie jakie inicjatywy podejmowali cywile, aby pomóc bronić ojczyzny.

Ćw., które znajdziesz w załączniku przepisz do zeszytu pod tematem.

historia


Język polski

Drodzy Uczniowie,

Przypominam o obowiązku odsyłania opracowanych lekcji na mojego e-maila mwpolski567@gmail.com.

Proszę czytać książkę albo chociaż obejrzeć film „Krzyżacy”, ponieważ wkrótce zajmiemy się problematyką utworu.

Środa 15 kwietnia

TEMAT:REALIZM I FANTASTYKA W OPOWIADANIU DICKENSA.

  1. Krótka powtórka

Geneza

Karol Dickens napisał Opowieść wigilijną w 1843 roku. Akcję umieścił na obrzeżach Londynu – Camden Town, gdzie zamieszkała jego rodzina – tam umieszcza rodzinę biednego Tima. Świadczy to o tym, że pisarz włączał w dwoje książki doświadczenia z własnego życia, one poddawały mu pomysły na książki.

Tytuł:

Opowieść wigilijna – ujmuje istotę treści – powieść jest nastrojową historią o pewnym Bożym Narodzeniu w zimowym dziewiętnastowiecznym Londynie….

Autor:

Karol Dickens. Bardzo ważny pisarz angielski. Inne jego słynne powieści to Dawid Copperfield i Klub Pickwicka. Uważa się, że właśnie Dickens na zawsze utrwalił
w literaturze portret wiktoriańskiej Anglii.

Kto?

Ebenezer Scrooge. Stary, skąpy właściciel kantoru, nie obchodzi go nic oprócz pieniędzy.

Co?

Przeżywa niezwykłe święta Bożego Narodzenia. Świątecznej nocy pojawiają mu się cztery duchy.

Z jakim skutkiem?

Bardzo dobrym – pomaga siostrzeńcowi i swojemu kanceliście, staje się dobrym człowiekiem, pomaga chorym i sierotom – nade wszystko łoży na leczenia Toma, dzięki czemu chłopiec wraca do zdrowia.

Co jest głównym tematem powieści?

Najważniejszym tematem utworu jest PRZEMIANA, jakiej uległ główny bohater. Przemiana ze skąpego, egoistycznego, nieprzyjemnego jegomościa w sympatycznego, dobrotliwego starszego pana. Czy taka przemiana jest możliwa? Dickens dowodzi, że tak, i pokazuje, w jaki sposób może zaistnieć.

Jakie przesłanie zawarł w Opowieści wigilijnej Karol Dickens?

Opowieść wigilijna odpowiada na pytanie, co jest właściwie sensem i wartością życia. Okazuje się, że jest nią miłość, pomoc bliźnim, a nie pieniądz.

2. Podziel elementy świata przedstawionego na realistyczne i fantastyczne:

5

3.Przygotuj mowę, którą mógłby wygłosić adwokat broniący Ebenezera Scrooge’a . Przekonaj duchy świąt, by podjęły walkę o duszę tej postaci. W argumentacji odwołaj się do przeszłości bohatera i do przyczyn jego upadku.

4.Przeczytaj kilka wierszy Jana Twardowskiego, zapisz tytuły tych, które Ci się spodobały.

Czwartek 16 kwietnia

TEMAT: ŚWIAT, KTÓRY ZACHWYCA J. TWARDOWSKI „PODZIĘKOWANIE”.

  1. Wyjaśnij, co oznaczają frazeologizmy : „chodzić do szkoły w kratkę”, „pogoda w kratkę”. Możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego.
  2. Podziękowanie to wyrażenie wdzięczności słowem lub gestem komuś, kto mi pomógł, ustąpił mi miejsca, wybaczył mi, okazał się dobrym kolegą, itp.

Ułóż wypowiedź skierowaną do kogoś, komu wiele zawdzięczasz, zaczynającą się od słów: Dziękuję ci, że ……………

3. Zapoznaj się z biografią ks. Jana Twardowskiego z podręcznika s.266 oraz Jan Twardowski to ksiądz, filozof, poeta. Jego wiersze należą do liryki religijnej.

W kręgu zainteresowań poety znajduje się Bóg – stwórca świata, świat oraz człowiek żyjący w świecie dobra i zła.

4. Spróbuj stworzyć ilustrację przedstawiającą opisany w wierszu świat, skupiając się na jednym wybranym przez ciebie detalu.

5. Odpowiedz na pytania:

a)     Do kogo i w jaki sposób zwraca się podmiot liryczny na początku utworu?

b)       Jaki to typ liryki?

c)      Za co dziękuje podmiot liryczny?

d)     Jaki jest, zdaniem osoby mówiącej, cel tego świata?.

6. Wykonaj ćwiczenie polegające na dopisywaniu do podanych rzeczowników odpowiednich przymiotników pełniących w wierszu funkcje epitetów, oddających kolorystykę i kształt obrazów poetyckich.

9

  7. Zapisz notatkę do zeszytu.

Człowiek chciałby być jednoznaczny, do końca określony, np. zdecydowanie dobry ( biały) albo zły (czarny). Człowiek lubi schematy, ale na złość jest „stale w kratkę” czyli zmienny, złożony, usytuowany pomiędzy dobrem a złem. W każdym człowieku są elementy dobra i zła, wady i zalety. I to jest właśnie optymistyczne, bo dzięki temu nikogo nie można przekreślać. Modlitwa przeradza się w religijno – filozoficzna refleksję. Dotyczy ona ludzkich wad i błędów. Mimo tych ułomności nie należy odrzucać drugiego człowieka. Wiersz uczy nas tolerancji dla ludzkich potknięć, błędów i niedoskonałości.

8.Dopisz kilka własnych wersów do wiersza „Podziękowanie”. Zacznij od słów:Dziękuję Ci….(za,  że..)

Piątek 17 kwietnia

TEMAT: ZŁA STRONA DOBREJ SŁAWY NA PODSTAWIE FRAGM. „ZAPOMNIEĆ RÓŻĘ” E. BARAŃSKIEJ.

  1. Zapoznaj się z informacją  dotyczącą lektury „Zapomnieć Różę”

           Mało kto podejrzewa, że inteligentna i dobrze sytuowana grupa młodzieży
z porządnych domów, uczęszczająca do renomowanego liceum, ciesząca się dobrą opinią, za maską kultury i poprawności skrzętnie ukrywa bezwzględność i sadystyczne skłonności. To drugie demoniczne oblicze znają tylko oni sami i ich zaszczute ofiary. Strach i zmowa milczenia nakręcają spiralę strachu, nienawiści i agresji, a brak hamulców moralnych sprawia, że brutalność przyjmuje coraz okrutniejsze formy.
Do licealnej klasy opanowanej przez bezwzględną grupę młodocianych oprawców trafia utalentowana literacko Róża Kaufman. Zanim na dobre się zaaklimatyzuje w nowym środowisku, staje się obiektem kpin i przemocy. Jak daleko potrafią posunąć się zdegenerowani uczniowie? Jak i czy w ogóle Róża poradzi sobie z prześladowaniem? Czy zło uczynione innym zawsze musi być ukarane? I wreszcie pytanie najważniejsze: Czy inteligencja chroni przed zmarnowaniem sobie życia?

  1.  Pomyśl, co może być powodem zazdrości lub zawiści w grupie rówieśniczej?
    W  jaki sposób te uczucia mogą być manifestowane wobec osoby wzbudzającej niechęć? Co może wzmagać zazdrość i zawiść, jakie postawy pozwalają im przeciwdziałać? Kogo niszczą uczucia zazdrości i zawiści?
  2. Wymień przykłady sytuacji, w których zaobserwowałeś zjawisko hejtu. Podaj sposoby radzenia sobie z mową nienawiści. Jakie cechy ma hejter?
  3. Przeczytaj fragm. utworu s.268-270
  4. Streść przeczytany fragment.
  5. Wyjaśnij pojęcia: dyskryminacja, ksenofobia, megalomania, prześladowanie – skorzystaj z internetu i słowników.
  6. Zinterpretuj związki frazeologiczne :
  • „mowa nienawiści”,
  • „zmowa milczenia”,
  • „spirala strachu”,
  • „zabawa cudzym kosztem”

Biologia

15.04.2020 r.

Temat: Choroby układu wydalniczego.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 157-160

2. Sporządź notatkę  w zeszycie

 - jak dbać o układu wydalniczego

 - wymień choroby układu wydalniczego

Praca domowa

Każdy samodzielnie sporządzi referat o chorobach układu wydalniczego minimum 5 chorób.

  Proszę wszystkich o przesłanie na adres justyna.prokop3@wp.pl notatki z poprzedniej lekcji oraz referatów o chorobach układu wydalniczego do 20.04.2020 r.

  Proszę o czytelne zdjęcia notatki! Wszystko sprawdzę i odpowiednio ocenię.


Informatyka

Tematy na 20 kwietnia 2020 r.

Proszę opracować temat: Programowanie w języku Logo – powtarzanie poleceń i stosowanie procedur -  strona 150-154

Proszę wykonać zadanie rysunek 3. str. 151;

 Sposób utworzenia procedury

1) Uruchamiamy program

2) Włączamy przycisk pokaż/ schowaj pamięć

3) Z okna po prawej stronie wybieramy polecenie element/dodaj procedurę

4) Nazywamy procedurę i naciskamy Ok

5) Pojawia się prawie gotowa procedura którą jedynie uzupełniamy o nasz parametry : jeśli to kwadrat to uzupełniamy: powtórz 4 [np 100 pw 90] i zatwierdzamy.

6) Aby uruchomić procedurę w pasku na dole wpisujemy jej nazwę.

 Program do pobrania: Logomocja

 Proszę procedurę zapisać w zeszycie pod tematem lekcji.


Chemia

Rodzaje roztworów – podręcznik str. 170-176.

Wypisz wszystkie pojęcia związane z tematem str. 176.


Matematyka

16.04 (czwartek) – Działania łączne na potęgach.

Przypomnij sobie wzory opisujące działania na potęgach z podręcznika str. 233.

Wykonaj min. 5 zadań ze strony 234-235.

17.04 (piątek) – Działania łączne na potęgach ciąg dalszy.

Wykonaj zadania ze strony 258-259 o numerach 8, 12, 17, 18.

Rozwiązania prześlij na adres: mariap1402@wp.pl


Język niemiecki

Thema: Ostern in Deutschland. Wielkanoc w Niemczech.

Przeczytać poniższy artykuł.

Święta Wielkiej Nocy wyglądają w Niemczech nieco inaczej niż w Polsce. Co więcej, prawie każdy land ma typowe dla niego zwyczaje i tradycje.
Przygotowania do Świąt

Czasem przygotowań do Wielkanocy jest tradycyjnie Wielki Post (Fastenzeit lub Passionszeit), a szczególnie tydzień przed niedzielą Zmartwychwstania. U nas nazywa się go „Wielkim”, a za Odrą – Karwoche. Bardzo ważne miejsce w przygotowywaniu domu na Święta zajmuje tzw. bukiet wielkanocny – są to ustawione w wazonie zielone gałązki przybrane kolorowymi wydmuszkami jajek. Niektórzy w ten sposób ozdabiają również krzewy czy małe drzewka przed domem. Poza tym, podobnie jak w Polsce maluje i dekoruje się jajka, choć ten zwyczaj jest nieco mniej popularny niż u nas.

Zielony Czwartek

Wielki Czwartek zwany jest w Niemczech Zielonym Czwartkiem (Gründonnerstag). Co ciekawe, nie jest do końca jasne, skąd wzięła się ta nazwa. Według jednej z teorii pochodzi ona od zielonych szat liturgicznych noszonych tego dnia przez księży do XVI wieku. Z kolei inni badacze wywodzą ją od pokutników, których nazywano w średniowieczu „Zielonymi”.

Obecnie jest to dzień malowania jajek na zielono. W wielu regionach panuje zwyczaj, by w Zielony Czwartek koniecznie zjeść coś zielonego. Na stole powinny się znaleźć przede wszystkim pierwsze wiosenne nowalijki – oczywiście zwłaszcza te zielone: szczypiorek, sałata czy szpinak.

Wielki Piątek – Karfreitag

W przeciwieństwie do Zielonego Czwartku Wielki Piątek (Karfreitag) jest w całych Niemczech dniem ustawowo wolnym od pracy. Czasem nazywa się go także Cichym Piątkiem (Stiller Freitag). Jest to dla wierzących Niemców dzień modlitw i nabożeństw, które towarzyszą  wspominaniu śmierci i składania Jezusa do grobu. Wtedy też organizuje się tzw. agapę, czyli symboliczny wspólny posiłek składający się z chleba, wody i wina, który spożywa się najczęściej w salach katechetycznych kościoła. Post ścisły nie jest tego dnia rygorystycznie zachowywany.

Wielka Sobota – Karsamstag

Wielka Sobota – czyli w Niemczech Karsamstag lub Stiller Samstag – jest podobnie jak w Polsce dniem wyciszenia, kiedy nie odprawia się mszy świętej. Tradycja święcenia potraw, bez której nie wyobrażamy sobie Świąt Wielkiej Nocy, jest u naszych zachodnich sąsiadów zupełnie nieznana.

Bardzo ciekawy jest kultywowany nadal w niektórych regionach – zwłaszcza na północy i w centrum kraju – zwyczaj rozpalania w Wielką Sobotę wielkich ognisk przed kościołami katolickimi. Towarzyszy temu specjalne nabożeństwo i poświęcenie ognia, którym następnie zapala się świece paschalne w kościołach i świece wielkanocne w domach. Poświęcony ogień towarzyszy wiernym przez całe Święta.

Wielkanocna Niedziela i Wielkanocny Poniedziałek

Dwa najbardziej uroczyste dni nazywa się w Niemczech po prostu Wielkanocną Niedzielą i Wielkanocnym Poniedziałkiem (Ostersonntag i Ostermontag). Są to dni odpoczynku oraz odwiedzania rodziny i przyjaciół.

Niedzielę rozpoczyna się tradycyjnie mszą rezurekcyjną, która odprawiana jest wcześnie rano. Bardzo popularny jest zwyczaj stukania się jajkami (Ostereiertitschen) przy śniadaniu. Każdy członek rodziny wybiera sobie swoją pisankę i kolejno stuka się nią z innymi – wygrywa posiadacz jajka z najmocniejszą skorupką. Zabawa ta jest znana również w Austrii i niemieckojęzycznej Szwajcarii, a także w innych częściach Europy: na Bałkanach, w Skandynawii, a nawet w Rosji.

Na stołach – oprócz świec wielkanocnych – obowiązkowo powinien się pojawić zajączek z cukru, czekolady lub innego materiału. Zając jest zresztą, obok jajka, najważniejszym świątecznym symbolem. Wiąże się z nim też inny bardzo ważny zwyczaj, na który niecierpliwie czekają wszystkie dzieci – chodzi oczywiście o poszukiwanie ukrytych w mieszkaniu lub ogrodzie pisanek lub słodyczy. Zgodnie z tradycją mówi się dzieciom, że przyniósł i ukrył je wielkanocny zając (Osterhase), który jest w Niemczech równie popularny jak Święty Mikołaj. W niektórych domach mieszkańcy obdarowują się również drobnymi podarkami – najczęściej czekoladkami lub innymi łakociami.

Jako danie główne w Święta podaje się zazwyczaj pieczeń z barana. Poza tym, nasi zachodni sąsiedzi delektują się babkami drożdżowymi i sernikami. Często piecze się je w specjalnych foremkach w kształcie np. baranka. Ogromną popularnością cieszą się również wszelkiego typu kiełbasy i wędliny.

Czy wiesz, że w Niemczech…

  • W niektórych regionach dzieci chodzą w Wielkanocną Niedzielę po domach sąsiadów i proszą o świąteczne łakocie.
  • Zwyczaj święcenia palm w Niedzielę Palmową przed Wielkanocą jest bardzo słabo znany – najczęściej spotkać go można w Bawarii.
  • Od piątku aż do Niedzieli Wielkanocnej w kościołach katolickich nie używa się dzwonów ani dzwonków – dlatego właśnie Wielki Piątek i Wielka Sobota nazywane się tam „Cichymi”.
  • W niektórych miastach organizuje się uroczyste procesje konne (Osterreiten), które obecnie cieszą się dużym zainteresowaniem turystów – najbardziej znane są te w Saksonii i miasteczku Traunstein w Bawarii.
  • Bardzo popularne są kilkudniowe rodzinne wyjazdy na Święta Wielkanocne poza miejsce zamieszkania.
  • Zwyczaj Śmigusa- Dyngusa jest zupełnie nieznany, więc lepiej nie polewać nikogo wodą w  Wielkanocny Poniedziałek…

Do zeszytu przepisać następujące słownictwo. Nie trzeba się tego uczyć, to jest dla Waszej wiadomości.

das/die Ostern – Wielkanoc

die Karwoche – Wielki Tydzień

  • der Gründonnerstag – Wielki Czwartek
  • der Karfreitag – Wielki Piątek
  • der Karsamstag – Wielka Sobota
  • der Ostersonntag – Niedziela Wielkanocna
  • der Ostermontag – Poniedziałek Wielkanocny

das Osterei – jajko wielkanocne

die Eier bemalen – malować jajka

verstecken – chować
das Osterwasser – woda wielkanocna
das Osterlamm – baranek wielkanocny
der Osterhase – zając wielkanocny
der Osterkuchen – ciasto wielkanocne
der Osterstrauß – bukiet wialkanocny
die Osterspeisen – potrawy wielkanocne
die Speisen weihen – poświęcić potrawy
geweihtes Ostermahl – święconka
das Küken – kurczątko
der Osterbrauch – obrzęd, obyczaj wielkanocny

Po przepisaniu obejrzeć filmik z linku. https://silverhand.eu/jak-niemcy-obchodza-wielkanoc-5-ciekawostek/

Pracy domowej nie zadaję na święta.

images123

 


Język angielski

07.04. (wtorek)

Subject: Czasowniki: can, have to, must – ćwiczenia.

  1. Przypomnijcie sobie wiadomości o powyższych czasownikach.
  2. Przeczytajcie dialog na str. 60, wyszukajcie zdań z tymi czasownikami i spróbujcie je zrozumieć.
  3. Przepiszcie do zeszytów zdania z ćw.2/60  It’s necessary- znaczy: to jest konieczne
  4. Ćw. 5/60 – Uzupełnijcie zdania jednym z czasowników tak, aby były logiczne – 5 z nich zapiszcie w zeszytach.

Język polski

Przypominam, że na mojego e-maila mwpolski567@gmail.com można wysłać opracowane lekcje i otrzymać plusa. Suma pięciu to ocena bardzo dobry. Niektórzy na swoim koncie mają już po 7.

06.04.2020 r.

TEMAT: „ NIE ZŁOTO SZCZĘŚCIE CZYNI” – ROZWAŻANIA O BOHATERZE „OPOWIEŚCI WIGILIJNEJ”.

  1. Skojarzenia związane ze świętami Bożego Narodzenia np. stół, kolędy, dobre życzenia, dzielenie się opłatkiem, prezenty, radość i miłość, atmosfera ciszy i skupienia, spotkania rodzinne.
  2. Wypisanie elementów świata przedstawionego:

a)      Czas

b)     Miejsce

c)      Bohaterowie

d)     Plan wydarzeń

1. Postępowanie Scrooge’a.

2. Odwiedziny ducha Marleya.

3. Odwiedziny trzech duchów.

4. Przemiana Scrooge’a.

3. Odtworzenie przebiegu wigilijnego dnia Scrooge’a – przedstaw krótko jak wyglądał dzień bohatera.

4. Uzupełnienie tabeli informacjami z lektury:

duch

Zapisz notatkę

Opowieść Dickensa niesie ważne przesłanie: nie ma ludzi złych, są tylko samotni i nieszczęśliwi,  którym należy uświadomić, że postępują źle – wtedy można im pomóc. Człowiek zły i zagubiony może trafić na kogoś z dobrym sercem. Dobro jest lekarstwem na zło.

  1. Prace do wyboru:

a)      Napisz dłuższą wypowiedź Gdybym był duchem i miał moc ostrzegania i dawania rad, to zawędrowałbym do……

b)     Ułóż krzyżówkę ze słowem „skąpiec”. Pytania muszą być związane z lekturą.

c)      Napisz wypracowanie o roli pieniądza w życiu człowieka na podstawie własnych doświadczeń i znanych Ci utworów literackich.

07.04.2020 r.

TEMAT: CHARAKTERYSTYKA EBENEZERA SCROOGE’A.

  1. Przeanalizuj poniższy schemat i na jego podstawie napisz charakterystykę bohatera.

Wstęp:

-przedstawienie postaci: z jakiej książki pochodzi, gdzie mieszka, czym się zajmuje, czy ma rodzinę, dlaczego nazwisko Scrooge pojawiało się obok nazwiska Marley.

—————————————————————————————

Rozwinięcie:

- wygląd zewnętrzny- opis wyglądu znajdziesz, w zależności od wydania, w strofce 1 lub rozdziale 1 ( na początku),

- usposobienie- choleryczne (człowiek taki łatwo wpada w złość, jest ponury, kłótliwy, nerwowy, gwałtowny, pieniaczy), flegmatyczne (człowiek taki jest powolny, spokojny, łagodny), melancholijne (człowiek jest skłonny do zadumy, smutny, zamyślony), sangwiniczne (człowiek jest dynamiczny, zmienny, wesoły),

- cechy charakteru – przedstaw 3 cechy charakteru i uzasadnij je przykładami z książki powołując się na konkretne zachowania bohatera. Wybierz cechy z podanych niżej. Pamiętaj, że podane niżej cechy możesz zaprzeczyć: litościwy- nielitościwy, leniwy- pracowity.

Człowiek z charakteru może być: ambitny, apodyktyczny, chciwy, dwulicowy, zarozumiały, leniwy, opiekuńczy, lojalny, litościwy, miłosierny, interesowny, infantylny, podejrzliwy, naiwny, pyszałkowaty, przewidujący, uczciwy, wyrozumiały, wyrachowany, serdeczny, przyjacielski, wścibski.

- emocjonalność- skłonność do przeżywania emocji, wrażliwość na coś lub kogoś. Jaki jest stosunek bohatera do ubogich, pracownika Boba, innych ludzi? Jaki był przed przemianą?

Bohater może być: płaczliwy, czuły, serdeczny, obojętny, gruboskórny, życzliwy, opiekuńczy, przyjazny, szorstki, oschły. Podane cechy możesz zaprzeczyć: życzliwy- nieżyczliwy.

- opinie innych bohaterów o postaci. Przypomnij sobie jak zachowywała się rodzina buchaltera, jaki był stosunek jej członków do Scrooge’a, co o bohaterze mówili współpracujący z nim kupcy.

- napisz o bohaterze jako postaci dynamicznej, czyli takiej, która uległa przemianie. W swojej wypowiedzi nie zapomnij wskazać co wpłynęło na zmianę i jak bohater zachowywał się po zmianie.

—————————————————————————————-

Zakończenie:

- Twoja opinia na temat Scrooge’a- jak oceniasz bohatera, czy jest on postacią pozytywną, czy negatywną, co wpłynęło na Twoją opinię.

Użyj w charakterystyce przynajmniej dwóch związków frazeologicznych:

- czarny charakter- postać negatywna, zły człowiek

- człowiek o mocnym charakterze- człowiek zdecydowany, nieprzejednany, pewien swoich racji,

- człowiek z charakterem- ktoś mający silną osobowość, nieugięty,

- mieć węża w kieszeni- być skąpym,

- bez zmrużenia oka- bezwzględnie,

- być bez serca- być złym, bezwzględnym,

- typ spod ciemnej gwiazdy- niegodziwiec, człowiek podły,

- zimny jak głaz- nieczuły, bezwzględny,

- mieć serce z kamienia- być złym, nieczułym, obojętnym na cudze nieszczęście,

- mieć twarde serce- być nieczułym, nie wzruszać się,

- ośli upór- uporczywa niechęć do zmiany,

- mieć coś we krwi- mieć cechę niezaprzeczalną, wrodzoną,

- coś jest komuś nie w smak- coś się komuś nie podoba,

-burzy się w kimś krew- doprowadza kogoś do rozdrażnienia, oburzenia,

- ciskać gromy na coś/ na kogoś- głośno oburzać się, złościć na coś/ na kogoś.

08.04.2020 r.

TEMAT : PRZEMIANA BOHATERA „OPOWIEŚCI WIGILIJNEJ”

  1. Narysuj tabelę i umieść w niej odpowiednie wyrazy podane niżej:  

scroo

Niezadowolony, przyjazne odruchy serca są mu obce, ponurak, wyzyskuje bezlitośnie pracowników, samolubny, pieniądz stał się dla niego bożkiem, samotnik, bezdusznik, szkoda mu każdego grosza wydanego na innych, a także na siebie, gbur, lekceważy tradycję, milczek, bezwzględny, jego obecność wprowadza nieprzyjemną atmosferę, niemiły, zamyka się w sobie, zatwardziały, samotnie brnie przez życie, chciwy, nie rozumie radości ludzi, zgorzkniały, wyzyskiwacz, nieczuły, egoista, pochłania go tylko praca, opryskliwy, skąpiec.

  1. Odpowiedz na pytania rozwijając swoją wypowiedź:

a)      Jaką obietnicę złożył Scrooge, gdy zobaczył swój grób?

b)     W jaki sposób ją spełnił? Jakie czyny potwierdzają jego przeminę? Opisz je.

           I.          Jak zachował się wobec chłopca, który kupił indyka?

           II.          Jak postąpił wobec swojego siostrzeńca Freda?

           III.          Co zrobił dla Boba Cratchita?

           IV.          Co powiedział kwestującemu mężczyźnie?

  1. Wybierz dwie, spośród zaproponowanych krótkich form wypowiedzi i napisz.

a)      Napisz zaproszenie na kolację wigilijną do Scrooge’a. Zaproś na nią rodzinę Roberta Cratitcha.

  Ważny wyraz: zapraszam: Kto?, kogo?, gdzie?, kiedy?, po co?

b)     Wciel się w Scrooge’a i napisz życzenia świąteczne dla Freda.

     Napisz czego Scrooge może życzyć siostrzeńcowi z okazji świąt Bożego Narodzenia.

c)      Zawiadom mieszkańców Londynu o zmianie jaka zaszła w Scrooge’u pod wpływem przyjrzenia się swojemu życiu.

Ważny wyraz: zawiadamiam: Kto?, kogo?, gdzie?, kiedy?, po co?

d)     Napisz ogłoszenie o sprzedaży kantoru „Scrooge i Marley.”

Ważny wyraz: sprzedam, kupię

Opisz przedmiot ogłoszenia, napisz proponowaną cenę, informację na temat ewentualnej możliwości negocjacji, informacje kontaktowe.

 życzenia


Historia

06.04.2020 r.

Temat: Odzyskanie przez Polskę niepodległości.

Przeczytaj uważnie temat nr 23 s. 170-175 napisz punkty, możesz skorzystać z podsumowania To co najważniejsze s. 175.

08.04.2020 r.

Temat: Walka o granice.

Obejrzyj film:

https://gwo.pl/ksztaltowanie-sie-granic-ii-rzeczpospolitej-p4448

Przeczytaj uważnie temat nr 24 s. 176-182, przeanalizuj schemat, który wysyłam w załączniku, wydrukuj i wklej do zeszytu, lub przerysuj starannie.

schemat 2


Muzyka

Balet i taniec klasyczny.

Na podstawie informacji z podręcznika zapoznaj się z pojęciem baletu i tańca klasycznego. Spróbuj odtworzyć figury wymienione w podręczniku.


Plastyka

Temat : Wirtualne zwiedzanie.

W tym tygodniu zapraszam Was na spacer po muzeach, kościołach i innych obiektach mających ogromne walory kulturowe. Dzięki wirtualnej  technologii możemy bez wychodzenia z domu poznać te bardzo wartościowe i ciekawe miejsca.

Proszę kliknąć w link umieszczony poniżej:

https://kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea

Waszym zadaniem jest przejrzeć zasoby strony i wybrać miejsce, które chcecie zwiedzać, następnie napisać co podobało Wam się najbardziej, co Was zaskoczyło w miejscu które zwiedziliście, jakie są Wasze odczucia. Czy Waszym zdaniem jest to ciekawa forma poznawania nowych miejsc?

Przypominam, odpowiedzi wysyłamy na adres mailowy:  plastycznastrefa@interia.pl


Chemia

06.04.2020 r. poniedziałek. 

Czynniki wpływające n szybkość rozpuszczania substancji w wodzie.

chemia kl. 7

Rozwiąż karty pracy i prześlij na adres e – mail:  mariap1402@wp.pl

Doczytaj informacje z podręcznika. Proszę o samodzielność.


Matematyka

06.04.2020 r. poniedziałek.

Potęgowanie potęgi.

Zapoznaj się ze sposobem potęgowania potęgi z podręcznika. Przepisz przykłady i wzór. Wykonaj zadania te, które potrafisz – podręcznik str.  229 np. zad.1;2,3.

07.04.2020 r. wtorek.

Zadania utrwalające działania na potęgach.

Wykonaj zadania z tabelek. Sprawdź czy umiesz z podręcznika str. 225; 228; 231.

Zadania podlegają ocenie. Rozwiąż te, które sam (a) potrafisz. Proszę o samodzielność.


Religia

https://www.youtube.com/watch?v=ip099tlDJ3M

Co to jest grzech? Zrobię krótką notatkę po obejrzeniu filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=LjJqCCBZQ5o

Co to jest 7 grzechów głównych. Zrobię krótką notatkę po obejrzeniu filmu.

Tylko do obejrzenia i zastanowienia:

https://www.youtube.com/watch?v=a4-UXRE58b0

Pomyślę o swojej spowiedzi.


Język angielski

03.04.( piątek)

Subject: Czasowniki: can, have to, must.

  1. Przeczytajcie informacje o powyższych czasownikach ze str. 127 z podręcznika. Zapiszcie w zeszytach, kiedy używamy każdy z nich oraz przykłady zdań (zapisane na niebiesko).
  2. Ćw. 1/127 – zapiszcie w zeszytach zdania do każdej ilustracji, używając odpowiedniego czasownika (wg przykładu)
  3. Ćw. 2/127 – wybierzcie właściwy czasownik do każdego zdania spośród dwóch podanych. 3 zdania zapiszcie w zeszytach.
  4. Dla chętnych: ułóżcie po jednym zdaniu z każdym z poznanych czasowników.

Język polski

Drodzy Uczniowie,

Od poniedziałku w telewizji ruszył projekt lekcji prezentowanych dla uczniów szkoły podstawowej.  Można przyswajać i powtarzać materiał z języka polskiego.

Klasa VII ma lekcje w TVP Rozrywka ( kanał 57) codziennie o godz.10.00, a powtórka o 14.30

Czwartek 02 kwietnia

TEMAT: EPOKOWA ROLA TWÓRCY.

  1. Zapoznaj się z biografią Charlesa Dickensa. Napisz krótką notkę biograficzną. Możesz  wykorzystać różne źródła, min. treść z rozdziału „Twórca i jego czasy”
  2. Przerysuj oś czasu s. 246
  3. Jaką problematykę społeczną poruszał Dickens w swoich utworach? Odpowiedzi znajdziesz na s.247
  4. Napisz genezę powstania opowieści o Ebenezerze Scrooge’u. (Tekst pod osią czasu).
  5. Dla chętnych – przygotować prezentację multimedialną o Charlesie Dickensie.

Piątek 03 kwietnia

TEMAT: CZYM SIĘ KIERUJE W ŻYCIU EBENEZER SCROOGE?

  1. Jeżeli masz możliwość obejrzyj fr. filmu „Opowieść wigilijna” w reż. Roberta Zemeckisa. Przypomnisz sobie przekrój społeczeństwa epoki wiktoriańskiej.
  2. Empatia to umiejętność wczuwania się w stan wewnętrzny drugiej osoby. Dopisz synonimy do słowa „empatia”
  3. Odczytaj fr. utworu z podręcznika s.248-251
  4. Zaprezentuj głównego bohatera na podstawie informacji wyrażonych wprost
    i pośrednio.
  5. Wykonaj do zeszytu ćw. 6, 7 i 11 s.252.
  6. Dla chętnych – ćw. 12 s.252.

Proszę wykonane ćwiczenia i dłuższe formy wypowiedzi zapisać pod nazwą: imię i nazwisko oraz klasa (każdy wpisuje swoje) i przesłać na adres: mwpolski567@gmail.com . Prace zostaną ocenione a oceny wpisane do dziennika w najbliższym możliwym terminie.


Geografia

Aktualizacja: 01.-04.09.2020 r.

Temat: Turystyka.
1 Przeczytaj informacje z podręcznika strony 153-155.
 2. Sporządź notatkę w zeszycie:
    – czym jest turystyka
    – rola turystyki w gospodarce
   - walory turystyczne Polski
2. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń 1,2,3,4,5 ze stron 95-96.
  Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń  z zeszytu ćwiczeń. Wszystko sprawdzę!


Fizyka

Aktualizacja: 01-08.04.2020 r.

Temat: Cząsteczki.

str.154/155/156 ćwiczeniówka str.76/77.

Temat: Stany skupienia materii.

str.158/159/160/161/162 ćwiczeniówka 79,80,81.


Biologia

Aktualizacja: 01 – 09.04.2020 r.

Temat Budowa i funkcje układu wydalniczego.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 153-156.

2. Sporządź notatkę  w zeszycie:

   - definicja wydalanie

    – narządy układu wydalniczego ( wymienić)

    – narysuj i opisz budowę nerki ( podręcznik strona 154)

   - opisz w punktach proces powstawania moczu.

  Proszę o systematyczne uczenie się i wykonywanie zadanych poleceń.


Historia

Tydzień: 30.03-03.04:
Temat: Świat w dwudziestoleciu międzywojennym. Powtórzenie wiadomości (tematy 20-22).
(W załącznikach przesyłam wam ćwiczenia powtórzeniowe).
W piątek umawiamy się na sprawdzian wiadomości.

Informatyka

 Proszę opracować temat: Programowanie w języku Logo – tworzenie programu, wykonywanie obliczeń i stosowanie zmiennych -  strona 146 -150.

Proszę wykonać zadania 1. i 2. (str. 158);

Polecenia do obsługi programu: http://zkomputerem.pl/face/HTML/logo/S%C5%82ownikLogomocji.htm

Program do pobrania: Logomocja

Ponieważ jest to wersja demo nie można zapisać plików. Można jednak po wykonaniu zadania zrobić zdjęcia i odesłać na mój adres: kr35@wp.pl

W razie problemów piszcie na mój adres.

Zadania będą się ukazywały raz w tygodniu. Proszę sprawdzać stronę szkoły.


Język niemiecki

Aktualizacja: 31.03.2020 r. – 04.04.2020 r.

Thema: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z IV rozdziału.

  1. Jako rozgrzewkę proponuje wykonać Textecke Extra w podręczniku str. 97 oraz zadania 1, 2.
  2. Posługując się Aktivwörterbuch (podr. str. 98- 99) oraz Grammatik ist okay! (podr. str. 100- 101) proszę wykonać w ćwiczeniówce zadania, które nie były wcześniej zadane- ćwiczeniówka od str. 66 do 70.
  3. Przygotować się do sprawdzianu, który będzie w czwartek (16.04.2020 r.). Jako zagadnienia do niego traktujemy informacje zawarte w podręczniku str. 101 Vor der Klassenarbeit!

Język angielski

31.03.( wtorek)

Subject: „ The girl in the picture”- czytanie tekstu, odpowiadanie na pytania.

  1. Przeczytajcie tekst ze str.59 – wypiszcie do zeszytu przymiotniki zapisane w zielonych polach oraz inne wyrazy, których nie rozumiecie. Sprawdźcie ich znaczenie w słowniku lub w ćwiczeniówce na końcu.
  2. Ćw. 3/59 – na podstawie tekstu zdecydujcie, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe, czy też nie ma o nich mowy w tekście. Zapiszcie do zeszytu tylko te, które są prawdziwe.
  3. Ćw. 4/59 – ustnie.

02.04 ( czwartek)

Subject: „ The girl in the picture”- wyszukiwanie informacji I uzupełnianie nimi zdań.

  1. Ćw. 5/59 – zapiszcie w zeszytach wyrazy o znaczeniu przeciwnym do podanych.
  2. Ćw. 6/59 -uzupełnijcie luki  na podstawie tekstu i zapiszcie je  w zeszytach numerując.
  3. Jaki przewidujecie koniec historii, którą przeczytaliście? Spróbujcie wybrać z ćw. 7/59 właściwy tytuł. Aby przekonać się, czy macie rację przejdźcie na str. 133 I kolumna- unit 5 i przeczytajcie zakończenie tekstu.

Język polski

 Drodzy  Uczniowie,

w połowie marca podałam stronę ministerstwa edukacji, na której można było bezpłatnie zapoznać się z utworami lekturowymi „Dziady” cz.II oraz „Opowieść wigilijna”. W związku z tym rozpoczynamy pracę z lekturą.

Poniedziałek, 30 marca

TEMAT: MOTYW WINY I KARY W „DZIADACH” CZ.II

  1. Zapoznaj się z fragmentem utworu ze s.256-259 (podręcznik).
  2. Zapisz pod tematem lekcji skojarzenia ze słowem „moralność” np. zasady, odpowiedzialność, szlachetność i dopisz kilka własnych.
  3. Wykonaj w zeszycie tabelę i wypełnij wg wzoru:

tabela 6

4. Zapisz w zeszycie jaką funkcję odgrywają użyte środki artystyczne

a)- „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,  / Co to będzie, co to będzie”

Funkcja: Powtórzenie potęguje nastrój grozy i tajemniczości.

b)- „Nie ma, nie ma dla mnie rady! / Nie dla mnie, nie dla mnie dziady!”

Funkcja: Powtórzenie i wykrzyknienie podkreślają rozpacz Widma.

  1. Jakie cechy miała postać zwana Widmem. Wypisz je, a obok podaj te, które są godne prawdziwego człowieka.
  2. Dla chętnych – zaprojektuj plakat zapowiadający sztukę Adama Mickiewicza.

Wtorek, 31 marca

TEMAT: OBRZĘD DZIADÓW W DRAMACIE A. MICKIEWICZA.

  1. Określ czas akcji utworu.
  2. Zapisz w zeszycie plan wydarzeń.(całego utworu).
  3. Jaką funkcję w życiu zbiorowości pełnią dziady? Zwróć uwagę na typowe cechy tego obrzędu.
  4. Dzięki dziadom między światem żywych i zmarłych została nawiązana relacja. Jakie korzyści przyniósł obu  stronom ten obrzęd?
  5. Odpowiedz też na pytanie 5 s. 260.
  6. Dla chętnych ćw.9 s. 260.

Środa, 01 kwietnia

TEMAT: ROMANTYCZNY DRAMAT PEŁEN ZAGADEK

  1. Zapisz i utrwal sobie definicję dramatu.
  2. Przepisz i uzupełnij tekst.

Według wierzeń ludowych człowiek, który popełnił samobójstwo, nie mógł się dostać do …………………. i za karę błąkał się wśród ludzi ponownie przeżywając swoją tragedię. Takich ludzi nazywano ……………………….. .

Bohaterów Dziadów cz. II można podzielić na tych ze świata żywych i tych ze świata umarłych.

Wypełnij tabelę:

tabela7

Najważniejsze w utworze są wierzenia i rytuały religijne ………………………… ……………………………….. .

Wierzył on w to, że świat żywych ciągle przenika się ze światem ……………………………. .

Adama Mickiewicza jako twórcę epoki romantyzmu zainspirowała tajemniczość obrzędu dziadów, miejsce i godzina spotkań, atmosfera grozy. Spodobała mu się też prosta wiara i zrozumiały kodeks moralny prostych ludzi żyjących zgodnie z ………………………………. .

Duchy udzielają uczestnikom obrzędu rad, odpłacając za pomoc. Zgodnie z kodeksem moralnym uczą, że nie ma winy bez kary, a warunkiem dostania się do …………………………. jest zaznanie cierpienia i prawdziwej miłości, niesienie pomocy innym, szanowanie ich uczuć.

Dziady cz. II są tak naprawdę pretekstem do pisania o sprawach ponadczasowych takich jako dobro, zło, wina i kara, grzech i pokuta, życie i śmierć.

Występują tu trzy kategorie duchów: …………………………, ………………………………… i ………………………………

Różne są ich ………………………., a więc też odmienny rodzaj …………………….. i nauki ……………………………… jaką głoszą.

   Propozycje prac pisemnych:

  1. Moje spotkanie z duchem – opowiadanie z użyciem dialogu.
  2. Opowieść o winie i karze.

Wybierz jeden z powyższych tematów. Na napisanie pracy masz czas do poniedziałku 06 kwietnia.


Historia

aktualizacja:30.03 – 03.04.2020 r.

Temat: Świat w dwudziestoleciu międzywojennym. Powtórzenie wiadomości (tematy 20-22).
(W załącznikach przesyłam wam ćwiczenia powtórzeniowe). W piątek umawiamy się na sprawdzian wiadomości.

rozdział 22   Rozdział 21   Rozdział 20


Chemia

30.03.2020 r. poniedziałek. Rodzaje roztworów.

Proszę zapoznać się z tematem w podręczniku str. 170 – 176.

Wypisz do zeszytu nowe pojęcia  str. 176 – podręcznik zakładka ZAPAMIĘTAJ.

Wykonaj dwa zad. Nr 1 i 2 str. 176.

02.04.2020 r. czwartek. Rozpuszczalność substancji w wodzie.

Zapoznaj się z tematem str.177-183.

Wykonaj zad. Nr 1; 2; 3 str. 183.

Wykorzystaj stronę internetową „zdalne nauczanie” – kl VII chemia.


Matematyka

30.03. 2020 r. poniedziałek. Potęga o wykładniku naturalnym.

Bardzo proszę zapoznać się z tematem str. 220 i 221 podręcznik.

Zapisz w zeszycie definicję potęgi z podręcznika str. 221.

Wykonaj zadania nr 1 ;2 ; 3 str. 221.

31.03.2020 r. wtorek. Potęga o wykładniku naturalnym – ćwiczenia utrwalające.

Wykonaj zadania z podręcznika  nr 4;6;7;8 str. 222 oraz zad. Nr 16 str. 224.

02.04.2020 r. czwartek. Iloczyn potęg o jednakowych podstawach.

Zapoznaj się z podręcznika w jaki sposób mnożymy potęgi o jednakowych podstawach, zapisz wzór str. 225.

Wybierz przykłady  zadania nr 1;2;4;5; str. 226 dot.mnożenia

03.04.2020 r. piątek. Iloraz potęg o jednakowych podstawach .

Zapoznaj się z podręcznika o sposobie dzielenia potęg , zapisz wzór i wykonaj zadania nr 1;2;4;5 str. 226 oraz 6;7;8 str. 227 dot. Dzielenia.


Język angielski 27.03  (piątek)

Subject: Przysłówki sposobu- ćwiczenia gramatyczne.

  1. Utrwalcie wiadomości o przysłówkach sposobu- tabela na dole str. 58.
  2. Przeczytajcie tekst na str.58 i wypiszcie z niego wszystkie przysłówki, podkreślcie na kolorowo te, które są nieregularne.
  3. Przypomnijcie czynności dnia codziennego -ćw. 2/58
  4. Ćw.5/58 – utwórzcie przysłówki od podanych w nawiasach przymiotników, zapiszcie w zeszycie 5 zdań.
  5. Ćw.6/58 – zapiszcie w zeszytach przysłówki od podanych przymiotników.
  6. Dla chętnych:

● ćw.7/58

● ćw. 8/58 – napiszcie 5 zdań o tym, kto i jak wykonuje czynności w domu – użyjcie przysłówków sposobu.

Język angielski 26.03  (czwartek)

Subject: Przysłówki sposobu – adverbs of manner.

  1. Przeczytajcie informacje o przysłówkach sposobu -str.126 II słupek.
  2. Wypiszcie w zeszytach z tej informacji:

● jak tworzymy przysłówki od przymiotników z przykładami.

● wyjątki, czyli przysłówki nieregularne ( te zapisane na niebiesko)

3. ćw.1 i 2/126 II słupek – z każdego ćwiczenia zapiszcie w zeszycie po 4 zdania.

Proszę powtarzać nazwy pomieszczeń i mebli oraz przyimki miejsca – str.56 i 57. Będzie kartkówka.


Muzyka

aktualizacja: 23-27.03.2020 r.

Na podstawie informacji z podręcznika przygotuj notatkę o życiu i twórczości pieśniarskiej Stanisława Moniuszki.
Zapoznaj się z melodią pieśni – ,, Prząśniczka”.


Plastyka

Temat lekcji: Fotografia sposobem na zatrzymanie czasu.

Jako że to  fotografia, a nie malarstwo czy rysunek interesuje Was bardziej wybrałam właśnie taki temat. Jest on zawarty  oczywiście w podstawie programowej. Można powiedzieć, że jego pierwszą część zrealizowaliśmy jeszcze jesienią na boisku szkolnym robiąc fotografie. Zapraszam zatem na część drugą. Bardziej teoretyczną, ale równie ciekawą. Należy kliknąć w podany poniżej  link. Znajdziecie w nim opracowaną lekcje plastyki z przykładami oraz filmikami dotyczącymi  tematu. Fotografie wykonanego  zadania (krzyżówki)  proszę przesłać na adres mailowy : plastycznastrefa@interia.pl  ponieważ będą one oceniane. Koniecznie obejrzyjcie filmik umieszczony na naszej zdalnej lekcji. Miłej nauki.

Kliknij link:

https://planetaplastyki.blogspot.com/2020/03/fotografia-sposobem-na-zatrzymanie-czasu.html?m=1


Geografia

Temat: Transport i łączność w Polsce.

1 Przeczytaj informacje z podręcznika strony 148-152.

2. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń 1,2,3,4,5,6 ze stron 92-94.

 


Biologia

Temat Higiena i choroby układu oddechowego.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika strony 144 – 148.

2. Sporządź notatkę w zeszycie o chorobach układu oddechowego.


Język polski

25 marca 2020 r.

TEMAT: ROZPRAWKA – ĆWICZENIA.

  1. Przypomnij sobie informacje na temat  formy wypowiedzi jaką jest rozprawka s.224
  2. Przypomnij sobie problematykę utworów „Śmierć pułkownika”, „Reduta Ordona”, „Latarnik”.
  3. Na podstawie powyższych utworów sformułuj argumenty i napisz rozprawkę na temat: Wyrazem miłości do Ojczyzny są czyny.

26 marca 2020 r.

TEMAT: DOBRO I ZŁO W SZTUCE.

  1. Obejrzyj obraz Caravaggio „ Powołanie św.  Mateusza” s.245
  2. Wykonaj polecenia zamieszczone pod dziełem (1,2,3,4,5 s.245)
  3. Dla chętnych – opisać obraz

27 marca 2020 r.

TEMAT: TWÓRCZE INSPIRACJE ADAMA MICKIEWICZA

Waszym zadaniem było przeczytać „Dziady”cz.II   Adama Mickiewicza

  1. Przypomnijcie sobie biografię A. Mickiewicza.
  2. Narysujcie oś czasu s.254
  3. Napisz genezę „Dziadów” na podstawie notatki z podręcznika s. 254
  4. Scharakteryzuj pogański obrzęd dziadów na podstawie dostępnych informacji.
  5. Dla chętnych – przygotuj prezentację na temat Adama Mickiewicza.(informacje o epoce, najważniejsze fakty z życia, tytuły dzieł, rola pisarza na emigracji).

Fizyka

Aktualizacja: 25-30.03.2020 r.

Temat: Dźwignie. str.138.

Zadania:1,2,3, str.141,142.

Temat: Maszyny proste.str.141

Zadania:1,2,3,4,str.147


Język niemiecki 

Termin wykonania poleceń od 23.03.2020 r. do 27.03.2020 r.

Thema: Essen in den DACH- Ländern.

  1. Wykonać ustnie (czytając na głos) zadanie z podręcznika 1 str. 94. Odpowiedzi wpisać do zeszytu pod powyższym tematem lekcji (np. 1. Deutschland, 2. Schwiez, 3. Österreich itd.).
  2. Wykonać ustnie (czytając na głos) zadanie z podręcznika 3 str. 94.
  3. Wykonać pisemnie w zeszycie zadanie z podręcznika 4 str. 94.
  4. Jako pracę domową należy wykonać w zeszycie ćwiczeń ćw. 1, 2, 3, 4 str. 64.
  5. Proszę również przyswoić słownictwo z ,,Aktivwörterbuch” podręcznik str. 99, podpunkt: ,,Potrawy regionalne z krajów DACH”.

Thema: In einem Wiener Geschäft.

  1. Wykonać pisemnie zadanie z podręcznika 1 str. 95 (np. A 3 itd.).
  2. Wykonać ustnie najpierw samodzielnie (czytając na głos) zadanie z podręcznika 2 str. 95. Następnie napisać dialog we właściwej kolejności (odpowiedzi: 1,4,5,2,8,7,6,3,9).
  3. Do zeszytu przepisać poniższą odmianę czasownika nieregularnego: ,,nehmen“

nehmen- brać, wziąć

ich nehme

du nimmst

er/sie/es nimmt

wir nehmen

ihr nehmt

sie/Sie nehmen

np. Ich nehme eine Tasse Kaffee. (Wezmę filiżankę kawy)

  1. Wykonać pisemnie w zeszycie zadanie z podręcznika 4 str. 95 (1. Zabytki Wiednia? /2. Co jest symbolem Wiednia? / 3. Jakie pamiątki można kupić w Wiedniu?).
  2. Jako pracę domową wykonać w zeszycie ćwiczeń ćw. 1, 2, 3, 4 str. 65.
  3. Proszę również przyswoić słownictwo z ,,Aktivwörterbuch” podręcznik str. 99, podpunkt: ,,Wyrażenia: W restauracji/ W sklepie”.

Historia

aktualizacja: 23.03.2020 r. – 27.03.2020 r.

Poniedziałek 23.03. Temat 22 w podręczniku s. 163-168 – zapisuj kolejne tematy w zeszycie.

https://epodreczniki.pl/a/system-totalitarny-w-zsrr/Dovn9GLhX

praca domowa: Sporządź wykres Totalitaryzm w ZSRR (na wzór Totalitaryzm w Niemczech, który otrzymaliście na ostatniej lekcji). Prześlij go do sprawdzenia na adreshistoriapspkrepa@gmail.com  do końca tego tygodnia.

Środa 25.03. Temat 23 w podręczniku s. 170-175

Zrób notatkę w zeszycie na wzór s. 175.

https://epodreczniki.pl/a/walka-o-ksztalt-polityczny-panstwa-polskiego-konstytucja-marcowa/DM2G1ETrR


Chemia

aktualizacja: 23.03.2020 r. – 27.03.2020 r.

Temat I: Woda właściwości i rola w przyrodzie. Przeczytaj temat z podręcznika i zapisz notatkę w zeszycie. Podręcznik str. 160-164.

Temat II: Rozpuszczalność substancji w wodzie. Zapoznaj się z tematem i zapisz notatkę w zeszycie str. 165-169.

Wykorzystaj stronę internetową „zdalne nauczanie” – kl VII chemia.


Matematyka

aktualizacja: 23.03.20202 r. – 27.03.2020 r.

Temat I: Działania utrwalające z dz. ,,Wyrażenia algebraiczne”. Wykonaj zadania z podręcznika str. 178-179. Wybierz 5 zadań.

Temat II: Dodawanie i odejmowanie wyrażeń algebraicznych str. 182. Wybierz min. 3 zadania z zadań 23,24,25,29,30,31.


Historia

https://epodreczniki.pl/b/niemcy-pod-rzadami-hitlera-jak-powstaje-wykluczenie/PdnoQXXLI


Matematyka

Zadania powtórzeniowe na str. www.gwo.pl- zakładka dla ucznia – testy online od działu Liczby i działania …………….do bieżącego działu Równania.

Praca uczniów zostanie oceniona. Wszystkie zadania proszę rozwiązać w zeszytach przedmiotowych. Każdy uczeń rozwiązuje na miarę swoich możliwości. Zachęcam do pracy z podręcznikiem.


Chemia

Uczniów proszę o zapoznanie się z materiałem nt. Wody jej roli i znaczenia w życiu każdego z nas.  Materiał jest dostępny na stronie gov.pl – lekcje zdalne dla kl. VII – chemia.


Język niemiecki

Termin wykonania poleceń od 16. 03. 2020 r. do 20. 03. 2020 r.

Thema: Essen in den DACH- Ländern.

  1. Wykonać ustnie (czytając na głos) zadanie z podręcznika 1 str. 94. Odpowiedzi wpisać do zeszytu pod powyższym tematem lekcji (np. 1. Deutschland, 2. Schwiez, 3. Österreich itd.).
  2. Wykonać ustnie (czytając na głos) zadanie z podręcznika 3 str. 94.
  3. Wykonać pisemnie w zeszycie zadanie z podręcznika 4 str. 94.
  4. Jako pracę domową należy wykonać w zeszycie ćwiczeń ćw. 1, 2, 3, 4 str. 64.
  5. Proszę również przyswoić słownictwo z ,,Aktivwörterbuch” podręcznik str. 99, podpunkt: ,,Potrawy regionalne z krajów DACH”.

Thema: In einem Wiener Geschäft.

  1. Wykonać pisemnie zadanie z podręcznika 1 str. 95 (np. A 3 itd.).
  2. Wykonać ustnie najpierw samodzielnie (czytając na głos) zadanie z podrecznika 2 str. 95. Następnie napisać dialog we właściwej kolejności (odpowiedzi: 1,4,5,2,8,7,6,3,9).
  3. Do zeszytu przepisać poniższą odmianę czasownika nieregularnego: ,,nehmen“

nehmen- brać, wziąć

ich nehme

du nimmst

er/sie/es nimmt

wir nehmen

ihr nehmt

sie/Sie nehmen

np. Ich nehme eine Tasse Caffe. (Wezmę filiżankę kawy)

  1. Wykonać pisemnie w zeszycie zadanie z podręcznika 4 str. 95 (1. Zabytki Wiednia? /2. Co jest symbolem Wiednia? / 3. Jakie pamiątki można kupić w Wiedniu?).
  2. Jako pracę domową wykonać w zeszycie ćwiczeń ćw. 1, 2, 3, 4 str. 65.
  3. Proszę również przyswoić słownictwo z ,,Aktivwörterbuch” podręcznik str. 99, podpunkt: ,,Wyrażenia: W restauracji/ W sklepie”.

Język polski

Proszę o przeczytanie:

  1. Dziady cz. II – Adam Mickiewicz https://lektury.gov.pl/lektura/dziady-czesc-ii
  2. Opowieść wigilijna - Charles Dickens. http://vsetutpl.com/uploads/files/powie_wigilijna.pdf
  3. Powtórzyć wiadomości z działu V (str.241- 244 – podręcznik)

Uwaga. Rozwiązania zapisać w zeszycie

  1. Powtórzyć formę rozprawki ( podręcznik str. 224-227).
  2. Zredagować rozprawkę na jeden z wybranych tematów:

a)      Czy strzelec z ballady „Świtezianka” poniósł zasłużoną karę?

b)     Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Podaj odpowiednie argumenty.

  1. Wykonać i opisać wykres zdań wielokrotnie złożonych:

a)      Zaskoczyło ją to i zaczęła rozważać, gdzie ewentualnie mógł pójść

b)     Powiedziałem ci kiedyś, że nie mogę ci wyjawić , jak ze mną było.

c)      Gdy minęlo lato i zbliżała się pora deszczów, chłopak poprosił dziewczynę, by przedstawiła go swoim rodzicom i została jego żoną .

Jestem pewna, że poważnie potraktujecie swoje obowiązki, ponieważ   zadania będą sprawdzone i ocenione po Waszym powrocie do szkoły.

Wkrótce dalszy ciąg zadań.


Fizyka

Proszę powtarzać materiał z działu: praca, moc, energia.


Język angielski

Wpisz brakującą część zdania, tak aby powstało takie samo zdanie dla innej osoby. Np. We live in London. She lives in London. ( czas Present Simple)

1. I play the piano every day. She …………………………………………….

2. John goes jogging in the morning. I ………………………………………………….

3. They work in the office. My sister ………………………………………………….

4. We go to the cinema at the weekend. Steven …………………………………

5. You play tennis twice a week. He ……………………………………………

6. She has two brothers. I …………………………………………………………

7. Many children have a computer at home. I ………………………………………..

8. We like pizza very much. Joanna ………………………………………………..

9. My brother goes to pubs. Andrew and his brother ………………………………

10. The shop closes at 6 pm. The  shops……………………………………………………………………………

Przekształć podane zdania twierdzące w zdania przeczące. Np. We live in London. We don’t live in London. ( czas Present Simple)

1. She drives a BMW. She…………………………………………….. a BMW.

2. I like burgers. I ………………………………………………………….burgers.

3. We understand Russian. We……………………………………………….. Russian.

4. My mother wears glasses. My mother………………………………………. glasses.

5. My uncle lives in Brighton. My uncle………………………………… in Brighton.

6. They speak French. They………………….…………………………. French.

7. She does housework every day. She………………………… housework every day.

8. John has two dogs. John……………………………………………. two dogs.

9. I drink a lot of coffee. I…………………………………….. a lot of coffee.

10. John and his brother like tennis. John and his brother……………………………… tennis.

Zadaj pytanie tak aby pasowało do podanej odpowiedzi. Np. Does she live in London?. – Yes, she lives in London.( czas Present Simple)

1………………………………………………………. ? – Yes, my father smokes.

2……………………………………………………… ? – Yes, I listen to pop music.

3……………………………………………………… ? – Yes, my brother plays tennis.

4………………………………………………………. ? – Yes, we live in a big house.

5……………………………………………….. ? – Yes, my sister works in a factory.

6…………………………………….. ? – Yes, they go to the cinema every weekend.

7……………………………………………… ? – Yes, Henry drinks a lot of tea.

8……..………………………………………. ? – Yes, Paula comes from Italy.

9…………………………………………… ? – Yes, I and my brother work in a shop.

10………………………………………… ? – Yes, she has one brother and two sisters.

Uzupełnij zdania przyimkami miejsca: in, on,at,

1. Shall we go to the cinema………. Sunday?

2. He graduated from Oxford………. 1985.

3. I must get up early……….. the morning.

4. The shops open ………..nine.

5. She has never seen the sea………… winter.

6. I am going to meet her………. Wednesday.

7. Let’s have a break……… noon.

8. They moved here………. October.

9. It happened ………….half past seven.

10. Is the match …………….Saturday afternoon?


 Biologia

PROSZĘ O POWTARZANIE BUDOWY I ROLI UKŁADU ODDECHOWEGO PODRĘCZNIK STRONY: 135 – 142.

ZACHECAM RÓWNIEŻ DO PRZYGOTOWANIA REFERATÓW:

1. SZKODLIWOŚĆ PALENIA TYTONIU.

2. CHOROBY UKŁADU ODDECHOWEGO.


 Geografia

Proszę o utrwalanie materiału z działu IV Rolnictwo i przemysł Polski . Pisemnie w zeszytach proszę odpowiedzieć na pytania ze strony 146 z podręcznika. Proszę również na uzupełnić zaległe zadania z zeszytu ćwiczeń.