Home » Pomoc psych. – ped.

Pomoc psych. – ped.

Drodzy uczniowie!

Zamieszczam w załączniku ciekawe sposoby jak w tym trudnym czasie zadbać o siebie i naszych najbliższych czyli:

RELAKSACJA I POZYTYWNE MYŚLENIE

Relaksacja i pozytywne myślenie czyli jak zadbać o siebie

Zachęcam do lektury :)


Drodzy uczniowie!

Zamieszczam w załączniku krótką prezentację pt.: Jakie jest moje samopoczucie w ostatnim czasie?

Podaję również garść inspiracji – czyli kilka umilaczy na poprawę nastroju :)

Moje samopoczucie


Drodzy uczniowie!

Zamieszczam w załączniku ciekawe materiały na temat znaczenia snu i wypoczynku.

Zachęcam do lektury :)

znaczenie snu


Drodzy uczniowie!

Pamiętajcie o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu:

https://youtu.be/QEr4THZhTqM

Znajomości w sieci

Pamiętaj, że nigdy nie możesz mieć pewności, z kim rozmawiasz w Internecie. Ktoś, kto podaje się za Twojego rówieśnika, w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec Ciebie złe zamiary.

Spotkania z osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne! O każdej otrzymanej propozycji spotkania koniecznie poinformuj rodziców.

https://youtu.be/jXPJgcbc1zQ

Szanuj innych w sieci!

Netykieta

Jeśli chcesz być dobrze traktowany w sieci, i Ty bądź dobry dla innych internautów. Aby zapobiec „wpadce”, przeczytaj netykietę i ja naucz się jej na pamięć:

  • Nie rozsyłaj internetowych łańcuszków (łańcuszek internetowy to wiadomość zawierająca prośbę o rozesłanie jej do jak największej liczby internautów, jest popularną formą spamu).
  • Staraj się nie nadużywać emotikonek (uśmieszków, buziaczków).
  • Bez potrzeby nie pisz dużymi literami, gdyż oznaczają KRZYK.
  • Nie bądź Bełkotem, nie prowokuj kłótni w sieci. Staraj się nie irytować innych internautów.
  • Wystrzegaj się Bełkota. Nie daj się sprowokować.
  • Nie obrażaj innych użytkowników sieci. Pamiętaj: również w internecie jesteśmy odpowiedzialni za swoje działanie.
  • Szanuj cudzą własność. Nie podpisuj się pod czyimiś wypowiedziami czy pracami. Korzystając z materiałów znalezionych z sieci, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.

https://youtu.be/OSb4xcjeF0s

Korzystaj z umiarem z Internetu!

 Nadmierne korzystanie

Uważaj! Zbyt długie korzystanie z Internetu może zaszkodzić Twojemu zdrowiu i pogorszyć kontakty z kolegami.

Nie spędzaj całego wolnego czasu w Internecie. Ustal sobie limit czasu, który spędzasz w sieci i staraj się go nie przekraczać.

Nie zaniedbuj szkoły i kolegów, staraj się spędzać z nimi dużo czasu. Nie wykorzystuj z Internetu tylko do rozrywki, poszukaj interesujących stron, dzięki którym będziesz mógł rozwijać swoje zainteresowania i pasje.

Rozwijaj swoje zainteresowania także poza siecią.

https://youtu.be/vZA1Ik78sbk

Chroń swoją prywatność i szanuj prawa autorskie!

 Prywatność

W adresie swojej poczty elektronicznej nie używaj własnego imienia i nazwiska (imię.nazwisko@sieciaki.pl).

Twoje internetowe hasła to Twoja tajemnica. Jeżeli musisz w sieci wybrać jakieś hasło, pamiętaj, żeby nie było łatwe do odgadnięcia i strzeż go, jak oka w głowie.

Jeżeli prowadzisz w internecie stronę, nigdy nie podawaj tam swojego adresu domowego, numeru telefonu itp.

Jeśli wypełniasz formularz rejestracji, gdzie należy wpisać dane osobowe (imię, nazwisko, adres zamieszkania, wiek, adres e-mail), skonsultuj to z rodzicami. Umieszczanie danych osobowych w sieci jest niebezpieczne, warto więc, aby to rodzic zdecydował, czy wpisywanie prywatnej informacji o sobie jest na pewno konieczne.

Odchodząc od komputera, nie zapominaj o wylogowaniu się ze swojego konta na poczcie czy portalu społecznościowym. Wtedy niepowołane osoby nie będą miały okazji poznać Twoich danych.

Zdjęcia w sieci

Jeśli publikujesz w sieci swoje zdjęcia, zadbaj, by widzieli je tylko Twoi znajomi. W przeciwnym razie może zobaczyć Twoje zdjęcia jakiś Sieciuch, który zechce wykorzystać je, by Cię ośmieszyć lub skrzywdzić.

Nie publikuj w sieci zdjęć czy filmów przedstawiających osoby, które nie wyraziły na to zgody.

Zabezpiecz swoje urządzenie

W sieci krąży coraz więcej wirusów, które mogą uszkodzić Twój smartfon, tablet czy komputer. Czy masz zainstalowane oprogramowanie antywirusowe? Jeżeli nie, porozmawiaj o tym z rodzicami. Wspólnie wybierzcie i zainstalujcie odpowiedni program.

Uważaj na e-maile od nieznanych Ci osób. Nigdy nie otwieraj podejrzanych załączników i nie korzystaj z linków przesłanych przez obcą osobę! Mogą one zawierać na przykład wirusy. Najlepiej od razu kasuj e-maile od nieznajomych.

Prawa autorskie

Szanuj prawo własności w sieci. Jeżeli posługujesz się materiałami znalezionymi w Internecie, programami, muzyką czy filmami, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.

Korzystając z Internetu podczas odrabiania prac domowych, zawsze sprawdzaj wiarygodność źródła. Nie wszystkie treści w sieci są prawdziwe i wartościowe.

https://youtu.be/-1rkVflmsKA

Zakupy w internecie? – w porozumieniu z rodzicami.

Zakupy

Jeżeli chcesz coś kupić w internecie, poproś o pomoc rodziców. Nigdy nie podawaj numeru karty kredytowej i nie wypełniaj internetowych formularzy bez wiedzy i zgody rodziców.

Korzystając z aplikacji mobilnych, uważaj na mikropłatności. Niektóre z aplikacji, choć początkowo bezpłatne, posiadają możliwość zakupów wewnątrz aplikacji. Informacja o tzw. mikropłatnościach czy zakupach w aplikacji zazwyczaj znajduje się obok ikony danej aplikacji w sklepie mobilnym.

 Gdy dzieje się coś złego – np. cyberprzemoc, hejt – reaguj!

 Gdy dzieje się coś złego

Rozmawiaj z rodzicami o internecie. Informuj ich o wszystkich stronach, które Cię niepokoją. Pokazuj im również strony, które Cię interesują i które często odwiedzasz.

Kiedy coś lub ktoś w internecie Cię przestraszy, jeżeli otrzymałeś wulgarną lub krępującą wiadomość, nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej. Możesz też zadzwonić do konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pod bezpłatny numer 116111, aby uzyskać fachową pomoc.

Cyberprzemoc

Jeśli chcesz nagrać film lub zrobić komuś zdjęcie, zawsze zapytaj tę osobę o pozwolenie. Nie można nagrywać ani fotografować osób, które sobie tego nie życzą.

Nie umieszczaj w sieci zdjęć ani filmików z osobami, które nie wyraziły na to zgody. Jeśli ktoś umieści w internecie materiał, który Cię obraża lub ośmiesza, zgłoś to natychmiast administratorowi danej strony. Skontaktuj się z konsultantami Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116111 – tam uzyskasz fachową pomoc.

Nie przenoś konfliktów do sieci. Nie umieszczaj w internecie obraźliwych ani ośmieszających filmików. Możesz nimi wyrządzić komuś prawdziwą krzywdę. Szanuj innych internautów. Traktuj ich tak, jak chcesz, żeby oni traktowali Ciebie.

Hejt

Zasady antyhejtowe

  • Zastanów się, zanim odpowiesz na hejterski komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
  • Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
  • Nie odpowiadaj agresją na agresję. W ten sposób jedynie prowokujesz hejtera do dalszego obrażania.
  • Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
  • Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
  • Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
  • Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
  • Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
  • Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
  • Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na bezpłatny numer Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.

Podróż w dowolny zakątek świata

podroz


Kochani!

Skorzystajmy z wielkiego daru jakim jest wyobraźnia i przenieśmy się tam gdzie chcemy. Podróż w dowolny zakątek świata w czasie pandemii jest możliwy dzięki wyobraźni. Pozwólmy sobie pofantazjować w domowym zaciszu i zwiedzić wspaniałe miejsca na ziemi.

Podróż w dowolny zakątek świata


Moi Drodzy!

Mamy świadomość, że ciężko Wam zmusić się do nauki w obecnych warunkach, ale tak nie będzie wiecznie i wrócicie do szkoły, za którą już pewnie bardzo tęsknicie! Ten filmik pokaże, jak w przyjemny sposób sprawić, żeby wiedza łatwiej „wchodziła” do głowy. A przy okazji trochę się poruszacie, bo i to bardziej jest wszystkim potrzebne. Do wykonywania tych ćwiczeń możecie namówić rodzeństwo, rodziców, a nawet dziadków. Filmik możecie obejrzeć pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=crpzo-Elzoc&feature=youtu.be

Więcej na ten temat możecie dowiedzieć się, czytając o kinezjologii Dawidsona. Brzmi trochę groźnie, ale takie nie jest… Te ćwiczenia można wykonywać nawet kilka razy dziennie w różnych okolicznościach: w czasie oglądania filmów, czytania książek (to baaardzooo przyjemna forma spędzania czasu i są na to dowody), w czasie rozmawiania przez telefon i kiedy się tylko chcecie, a jak dołączycie do tego ulubioną muzykę, to stworzycie niepowtarzalny układ taneczny…

nuda1


Drodzy Uczniowie,

W czasie próby, przed jaką stanęliśmy w ostatnich dniach – próby dla naszych emocji, myśli, zachowań a może nawet zastanawianiem się nad wprowadzaniem zmian w naszym przyszłym życiu chciałabym, abyśmy przypomnieli sobie co to są emocje, jak je wyrażamy i dokładniej przyjrzeli się „złości”.


Każdy z nas wyraża mnóstwo emocji. Poniżej załączam link do krótkiego filmu przedstawiającego główne emocje człowieka:
https://www.youtube.com/watch?v=P4PTBvdqGpk
W najbliższym tygodniu przypatrz się twarzom różnych osób otaczających Cię. Zwróć uwagę, jakie robią miny w określonych sytuacjach: kiedy się uśmiechają, kiedy marszczą brwi, kiedy się czerwienią. Przypatrz się reakcjom ciała, np. czy twarz jest spokojna, czy napięta itp. 
Zwróć uwagę na to, jak reaguje twoje ciało, w sytuacjach, gdy odczuwasz złość, np. kiedy ktoś powie coś, co Ci się nie spodoba.

Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania: 
W wolnym czasie najbardziej lubię……………………………………………………………. 
Lubię, kiedy ludzie mówią mi……………………………………………………………………. 
Nie lubię, kiedy ludzie mówią mi……………………………………………………………….. 
Złości mnie, kiedy ktoś…………………………………………………………………………….. 
Do szału doprowadza mnie………………………………………………………………………. 
Kiedy się złoszczę, to………………………………………………………………………………. 
Kiedy się złoszczę pomaga mi………………………………………………………………….. 
O swoich uczuciach najczęściej rozmawiam z……………………………………………. 
Najtrudniej mi zachować spokój, gdy…………………………………………………………. 

Obejrzyj film o złości
https://bit.ly/2xY4vFW

Zastanów się: 
Po co nam złość?
Jak rozpoznać w ciele narastającą złość?
Co może się kryć za złością?
Jak można wyrazić złość i jak warto to robić?

To ważne : złość sama w sobie nie jest zła i pełni bardzo ważną funkcję informacyjną. Złość ma swoje etapy i jej pierwsze objawy można rozpoznać zanim przybierze na sile. Gdy czujemy lekkie zdenerwowanie, irytację, możemy z kimś o tym porozmawiać, zrobić kilka oddechów, zastanowić się, co może być przyczyną, pójść na spacer itp. Kiedy jednak złość jest na tyle duża, że wymyka się spod kontroli, warto wyładować ją np. tupiąc, skacząc. Najlepiej jest działać wtedy, gdy odczuwamy irytacje, lekką złość, bo jest ona łatwiejsza do skontrolowania.


Drodzy Uczniowie,

W związku z nową formą nauki, która wymaga od Was większej samodyscypliny, podsyłam kilka metod, które mogą pomóc w organizacji nauki i pracy w domu oraz zarządzania Waszym czasem.

organizacja czasu

Zoptymalizuj czas nauki. Zorganizuj swoją naukę tak, aby jak najmniej rzeczy Ci przeszkadzało i odrywało od realizacji zadań. Człowiek oderwany od wykonywania danego zadania nawet na chwilę, potrzebuje dodatkowego czasu na powrót do niego i ponowne rozkręcenie się. Różne badania pokazują, że straty czasu, które z tego tytułu wynikają, mogą sięgać nawet do 25%! 

Zorganizuj swoje centrum dowodzenia. Zanim rozpoczniesz naukę, zgromadź wszystkie niezbędne rzeczy, których będziesz potrzebować do ich realizacji, aby nie musieć odrywać się od swojego stanowiska pracy. Uporządkuj biurko i usuń wszelkiego rodzaju rozpraszacze uwagi. Przygotuj potrzebne materiały i zdobądź wcześniej niezbędne informacje. Na koniec przygotuj sobie szklankę wody, ulubioną herbatkę, może jakieś zdrowe przekąski i dopiero wtedy rozpocznij pracę. Dzięki temu nie będziesz musiał przerywać pracy i narażać się na niepotrzebne rozpraszanie uwagi oraz na różne pokusy, kiedy odejdziesz od biurka. 

Skup się na jednym zadaniu w danym momencie i zrealizuj je do końca. Robiąc wiele rzeczy naraz, tak naprawdę niczego nie robisz do końca. Niestety badania naukowe wykazały, że kiedy realizujemy kilka czynności jednocześnie, nasza efektywność spada. Dlatego, podczas nauki, nie warto zaglądać na portale społecznościowe lub prowadzić wirtualne czy prawdziwe rozmowy ze znajomymi. Lepiej wyznaczyć sobie przerwy i wtedy w 100 % skupić się na odpoczynku i tym co chcesz zrobić. Po przerwie wrócić do nauki i znowu skupić na niej całą swoją uwagę.

Wykorzystaj swoją wydajność. Statystycznie, u większości ludzi szczyt wydajności w zarządzaniu czasem występuje przed południem, po czym dość mocno spada. W godzinach późno popołudniowych z powrotem rośnie, ale nie osiąga już takiego poziomu, jak wcześniej. Po tym wzroście stale spada, by w godzinach nocnych osiągnąć najniższy punkt.

Czasem wystarczy zacząć. Efekt ten nazwano – efektem Zeigarnika, warto wykorzystać go do lepszego zarządzania czasem i realizacji zadańktóre z różnych powodów odkładamy na później. Jeśli chcesz wykonać jakieś zadanie, to musisz je przynajmniej zacząć. Wówczas naturalnie pojawia się chęć dokończenia tego, w co jesteśmy już zaangażowani. To taka „otwarta pętla” w głowie, która nie daje spokoju, dopóki nie zostanie zamknięta.

Zjedz tę żabę. Jeśli masz wyjątkowo trudne zadanie lub czujesz ogromny opór do wykonania czegoś, co jest ważne i masz ochotę to ciągle odkładać, może stać się ono taką żabą, która będzie siedzieć na brzegu Twojego biurku i patrzeć na Ciebie, przynosząc tylko napięcie i zwiększając niechęć. Zajmij się tym zadaniem, zagadnieniem, najlepiej w pierwszej kolejności. Wykorzystaj szczyt swojej krzywej wydajności. W miarę upływu dnia, Twoja silna wola będzie tracić swą moc a szansa na zrealizowanie zadania „żaby” będzie maleć. Potraktuj to jako wyzwanie i oprzyj się pokusie, by zająć się czymś łatwiejszym. Jeżeli zaczniesz od żaby, wielce prawdopodobne, że poczujesz dużą ulgę i satysfakcję a wówczas dalsza praca będzie dużo przyjemniejsza.

Metoda salami. Jednym z najczęstszych powodów (prokrastynacji) odkładania zadań na później jest wielkość, trudność i złożoność zadań lub projektów, które musimy zrealizować. Z pomocą przychodzi tu prosta technika zarządzania czasem nazywana metodą salami. Polega ona na tym, żeby dzielić duże zadania na mniejsze czynności i pracować nad każdą z nich po kolei tak, jakbyś delektował się salami – plasterek po plasterku. Trudno sobie wyobrazić, żeby zjeść jednorazowo całe salami, jednak jest to możliwe kiedy podzielimy je na plasterki i rozłożymy to w czasie. W ten sposób jesteś w stanie zrealizować nawet największe projekty, złożone i trudne zadania.

Metoda szwajcarskiego sera. Dotyczy ona na realizacji zadań kawałek po kawałku, tak jak w przypadku techniki salami. Różnica polega jednak na tym, że zamiast realizować zadania po kolei, skupiasz się najbardziej na tym, by je wykonywać, by nie odkładać w czasie. Metoda ta świetnie sprawdzi w sytuacji, kiedy nie bardzo wiesz, co powinno być zrobione najpierw, albo kiedy nie wiesz, od czego zacząć. Ważne jest by działać, wykonywać zadania i nie zastanawiać się co zrobić najpierw.

Lista kontrolna. Często nazywana checklistą, może pomóc Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu. Wpisz na nią rzeczy którymi chcesz się zająć, wszystko to, co potrzebujesz i planujesz zrobić. Pozwoli Ci to spojrzeć realnie na czas, który jest potrzebny na wykonanie tych wszystkich zadań, możesz też ustalić kolejność podejmowanych zadań, oddzielić zadania ważniejsze od mniej ważnych. Dzięki liście kontrolnej odciążasz swoją pamięć i stworzysz sobie plan pracy.

Twórcze zabawy kreatywne w przerwie w nauce dla higieny umysłu:

https://www.youtube.com/watch?v=WRU2wwTZ2FI&feature=youtu.be


pomoc psyc

Drogi  Uczniu,

W obecnej sytuacji, kiedy szkoła jest zamknięta a Ty:

  • czujesz, że jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie
  • jesteś w trudnej sytuacji
  • masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać

albo

  • chciałbyś pomóc innym i nie wiesz w jaki sposób to zrobić
  • masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić

możesz do mnie napisać na adres:

e-mail :     pspkrepa@wp.pl

na pewno odpiszę lub w inny sposób skontaktuję się z Tobą.

Pedagog szkolny


Drodzy uczniowie,

Zapewne w tym czasie większość z Was siedzi w domu przekładając Internet. Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez Internetu. Nie ma wątpliwości, że stał się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. A jak bardzo nieodłącznym? Jeśli nie możesz obejść się bez sprawdzenia maila lub statusów znajomych na FB kilka razy dziennie, jeśli przesiadujesz godzinami na youtube, może to oznaczać, że jesteś związany z Siecią bliżej niż myślisz…

Na ten czas przygotowałam dla Was ciekawe materiały, aby Internet nie zawładnął Waszym życiem. W materiałach znajdziecie ciekawe informacje na temat: historii komputera, Internetu, czym jest uzależnienie od komputera? Są również pytania, na które każdy z Was może sobie odpowiedzieć :

Czy mam problem z nadmiernym korzystaniem z Internetu?

Zachęcam do zapoznania się z materiałami:

Część 1    Część 2   Część 3   Część 4

Pozdrawiam,

Monika Szot

pedagog szkolny