Home » 5-6 latki

5-6 latki

Drodzy Rodzice i Dzieci,
Tematy do realizacji zamieszczam w załączniku poniżej:
Pozdrawiam Wychowawczyni

Drodzy Rodzice.

Informacje o gotowości szkolnej 6-latków i kolejne karty pracy dla wszystkich do odbioru u wychowawcy. Kto jeszcze nie odebrał proszę jak najszybciej.

Temat tygodnia - ,,Święto rodziców”.

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o rodzinie i obchodzić Święto Mamy i Taty.

1.  Rozpoczniemy od zabawy ,,Imię mamy i taty”. Dzieci powiedzcie, jak ma na imię Wasza mama i Wasz tata? Podzielcie te słowa na sylaby. Określcie, jaką głoską się rozpoczynają i kończą. 6-latki spróbujcie wymienić wszystkie głoski po kolei, a potem ułóżcie imię mamy i taty z liter alfabetu ruchomego. Może ktoś spróbuje je napisać?

Porysujcie teraz – ,,To jest mama. To jest tata” – kp.4 str.46.

Ponieważ Święto Mamy tuż, tuż, a Taty wkrótce uczcimy je razem.

Przygotujcie więc dla Nich laurki. Możecie wykorzystać  Karty 24 i 12 lub zrobić inne według swojego pomysłu.

Pomyślcie jeszcze o innych niespodziankach.

2.  ,,Koncert dla Mamy i Taty”.

Drodzy Rodzice usiądźcie razem z dziećmi i posłuchajcie, to dla Was koncert od dzieci.

 https://www.youtube.com/watch?v=-hHjXK0ZOeQ   

Piosenka dla Mamy i Taty

https://youtu.be/j09kDRPi3tE

pios.Dziękuję mamo, dziękuję tato   

https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs

KOCHAM CIĘ TI AMO JE T’AIME ❤️❤️❤️

https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs      

,,Daj mi rękę tato”

Przyjmijcie od dzieci życzenia i laurki.

Dzieci popracują z kp. str.44-45 - rozwiążą zagadki i narysują odpowiednie obrazki.

Ćwiczenia praktyczne – porównywanie wysokości członków waszej rodziny i wykonanie zadania str.48 

- wyklaskiwanie podanego rytmu ….str.49. 

3.  Oglądanie filmiku i rozmowa na temat ,,Jak dzieci pomagają rodzicom?”

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Wykonanie rysunku tematycznego – kp.str.49.

Zabawa ruchowo- naśladowcza „Pomagam swojej mamie i tacie” – naśladowanie czynności, które wykonują rodzice np. ścieranie kurzów, podlewanie kwiatów, gotowanie itd

,,Bukiet ” - praca plastyczna -  kp.str.50.

Spacer z Rodzicami - sprawdzenie w przydomowych ogródkach, jakie kwiaty zakwitły na święto mamy i taty, rozpoznawanie i nazywanie.

  1.   Słuchanie i nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej ,,Mama i tata”.

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej – praca z kartami str. 51-52.

Zabawy ruchowe na powietrzu razem z rodzicami.

5. Na koniec o festynie rodzinnym u Ady i Olka.

Popracujcie z Ks. str.78-81 -  teksty do słuchania (5-latki) i do czytania (6-latki). Na ilustracjach policzcie co da się policzyć.

Potem ćwiczenia graficzne – kp.str.53 i wspólna  zabawa przy piosence ,,Ojciec Wirgiliusz”.

https://www.youtube.com/watch?v=1j8WIR0lsCU

                Pozdrawiam Wychowawczyni.


Drodzy rodzice!

Informacje o gotowości szkolnej 6-latków i kolejne karty pracy dla wszystkich do odbioru u wychowawcy.
,,Łąka w maju” to temat bieżącego tygodnia.
1 . Rozpoczniemy od obejrzenia ciekawego filmu edukacyjnego ,,Wędrówki Skrzata Borówki”- Łąka
Porozmawiajcie z dziećmi o wyglądzie łąki i jej mieszkańcach. Spróbujcie wymienić jak najwięcej nazw roślin łąkowych, owadów, ptaków i zwierząt tam spotykanych. ( można te nazwy podzielić na sylaby lub głoski)   
Pooglądajcie ilustracje łąki w kartach pracy 4 str.36-37. Dzieci opowiedzcie, co dzieje się na łące w maju?
Wykonajcie teraz pracę plastyczną ,,Łąka” – karta L- pokolorujcie rysunek kredkami lub farbami.
Pora na spacer – jeśli to możliwe, poszukajcie w swojej okolicy łąkę i poobserwujcie ją wszystkimi zmysłami: wzrokiem, słuchem, węchem i dotykiem. Nie zapomnijcie zabrać ze sobą lupy (jeśli ją macie) i aparatu.
2. Zagadkowy dzień na łące.
Obejrzyjcie filmik z zagadkami ,,Majowa łąka”

https://www.youtube.com/watch?v=anYx7nJCI4s

Rozwiążcie kolejne zagadki w Ćw. str.74-75(6-latki), 73-74(5-latki).
Pośpiewajcie i potańczcie przy piosence ,,BAL NA ŁĄCE”.
Kiedy świeci słoneczko
tu na łące nad rzeczką,
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.
Dylu, dylu już grają,
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę,
sapią przy tym troszeczkę.
A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.
Nauczcie się tej piosenki.
Popracujcie z Ks. str.74-77 -  teksty do słuchania (5-latki) i do czytania (6-latki) oczywiście nie wszystkie na raz.
3. Dzień o łące i motylach.
Ułóżcie puzzle ,,Wiosenna łąka”.
Obejrzyjcie filmik i odpowiedzcie ,,Co nam daje łąka?

https://www.youtube.com/watch?v=s6ABV__VAgQ

Teraz o motylach : filmik ,,Cud narodzin motyla”

https://www.youtube.com/watch?v=3HvR0aETxOA

i praca z 4 str.38-39.
Będąc na dworze poszukajcie i poobserwujcie fruwające motyle.
Porysujcie jeszcze kolorowe motylki nad łąką. Pomoże wam w rysowaniu filmik

https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw

4. Rodzice zapoznajcie dzieci z  bryłą przestrzenną jaką jest sześcian – 4 str.40 . Skąd  się wzięła jego nazwa? Poszukajcie sześcianów w swoim otoczeniu.
Pośpiewajcie i potańczcie przy piosence ,,BAL NA ŁĄCE”.
Poćwiczcie rysowanie po śladzie, postarajcie się dokładnie 4 str.41.
Pobawcie się na dworze, a potem wykonajcie pracę wycinankę ,,Łąka w maju” – karta 23 + naklejki.
5. Na koniec o pszczołach.
Obejrzyjcie filmiki i odpowiedzcie na pytania : Co to jest pasieka? Kto to jest pszczelarz? Co robią pszczoły? Czy warto jeść miód? Czy należy chronić pszczoły?

 

Bajka edukacyjna dla dzieci – Pszczoła miodna

https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8

Z kamerą wśród pszczół | Odcinek 2

https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

Jak narysować pszczołę? Rysuj z nami! Lulek.tv
Popracujcie z kp.4 str. 42-43 .
6-latki poczytajcie jeszcze w Ćw. str.76.
Wybierzcie się na spacer, może zobaczycie gdzieś ule i pszczoły.
                    Pozdrawiam Wychowawczyni  


Drodzy  Rodzice 

Na ten tydzień temat :  Moja ojczyzna.

Przeczytajcie dzieciom wiersz    D.E Sobiesiak – „Polska”
Polska to piękne ogrody
i nasze rzeki pełne wody.
Polska to nasze morze,
to łąki w pięknym kolorze.
Polska to jeszcze lasy zielone,
a gdzieniegdzie chaty bielone.
Polska to nasza rodzinna tradycja,
A w radio i telewizji polska audycja.
Polska to wspaniały stary Kraków,
i Pomorze słynące z rybaków.
Polska to wysokie góry,
których szczyty sięgają pod chmury.
Polska to czarny kamień ze Śląska,
i wszędzie gdzie jesteś… to Polska.

Poproście dzieci o odpowiedź na pytania :

- Co to jest Polska?

- Jak nazywa się stolica Polski, największa rzeka w Polsce?

- Jak nazywa się polskie morze i najwyższe polskie góry?

Powymieniajcie jeszcze jakieś miasta, które leżą w Polsce (można poczytać z mapy).

Dla przypomnienia niech dzieci zaśpiewają teraz piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem”.

https://pl.pinterest.com/pin/717339046873584205/

              

Potem obejrzą film edukacyjny „Polskie symbole narodowe-Polak Mały”.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

i wykonają kartę pracy str.28 w 4.

 

Dla utrwalenia wiadomości o naszych symbolach narodowych możecie Państwo w wolnej chwili nauczyć dziecko wiersza E. Stadtmuller ,,Kim jesteś?”

Czy wiesz, kim jesteś?

-To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

- Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

- biało-czerwone.

Ojczyste godło

- orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

- mazurka dźwięki,

no i stolica

- miasto syrenki.

I jeszcze Wisła co sobie płynie:

raz na wyżynie, raz na równinie,

i mija miasta prześliczne takie…..

- Już wiesz, kim jesteś?

- Jestem Polakiem.

Proszę poćwiczyć także śpiewanie naszego hymnu.

Dzieci mogą jeszcze poznać dokładniej legendę o powstaniu naszego państwa i jego godła oglądając filmik

Gniazdo białego orła – Baśnie Polskie

https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0

Warto   posłuchać piosenki Historia Polski https://www.youtube.com/watch?v=uq0old44poA

W następnych dniach temat o Warszawie – jej powstaniu, herbie, budowlach, zabytkach.

Słuchanie legendy ,,Warszawska syrenka” 

https://www.youtube.com/watch?v=WyvkcWx2sMs

rozmowa o jej treści i wykonanie karty graficznej str.29 w 4.

Potem ćwiczenia w czytaniu (6-latki), w słuchaniu (5-latki) – ks. str.72-73

Słuchanie piosenki ,, Warszawa Stolicą Polski”

https://www.youtube.com/watch?v=bGr6RgLmdVI 

i oglądanie zdjęć z Warszawy – str.30-31 w 4.

Ćwiczenie praktyczne ,,Badanie pojemności naczyń” i ćwiczenia graficzne – str.32-33 w 4.

Na koniec oglądanie filmiku Unia Europejska dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=Dxy1Z-8dV8M

i rozmowa o Unii Europejskiej i jej symbolach , a potem praca z kartami – str.34-35 w 4.

6- latki cały czas pamiętamy o czytaniu i liczeniu.

Pozdrawiam Wychowawczyni

 


Drodzy  Rodzice,

Temat :  Moja miejscowość. Mój region.

Przeczytajcie dzieciom wiersz L. J. Kerna

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy.

Wszyscy bez żadnych wyjątków,

takie podwórko mamy.

Nasze podwórko to teren

najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na nim leży,

a w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko,

smutniejsze zaś, gdy się zjawi

pan deszcz z ponurą chmurką.

Porozmawiajcie z dziećmi na temat wiersza i na temat waszej miejscowości. Niech dzieci przypomną sobie swój adres zamieszkania. Jeśli go nie znają – niech nauczą się. Zapytajcie dzieci, do czego potrzebna jest znajomość swojego adresu. 

Następnie wybierzcie się z dziećmi na spacer po swojej miejscowości, podczas którego zadaniem dzieci jest :

- oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,

- rozróżnianie budownictwa jedno- i wielorodzinnego,

- zaobserwowanie zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,

- pooglądanie okolicznego krajobrazu i określenie różnic między wsią i miastem,

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.

Dzieci pracując z kartami pracy w 4 str.20-27 utrwalą sobie informacje o swojej miejscowości i o swoim otoczeniu, poznają herby wybranych miast, przypomną sobie jakie krajobrazy występują w Polsce. Rozmawiajcie z dziećmi o tym co będą robiły.                                                    

Ćwiczcie również czytanie wcześniejszych tekstów i liczcie co się da policzyć.  

Na koniec posłuchajcie razem jeszcze raz https://pl.pinterest.com/pin/717339046873584205/ i nauczcie dziecko piosenkę:

  „Jesteśmy Polką i Polakiem”

       Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem,

                 Dziewczynką fajną i chłopakiem,

                 Kochamy Polskę  z całych sił,

                 Chcemy byś również kochał ją i ty, i ty!

Ciuchcia na dworcu czeka

Dziś wszystkie dzieci pojadą nią, by poznać kraj.

Ciuchcia pomknie daleko

I przygód wiele  na pewno w drodze spotka nas.

         Ref.: Jesteśmy…

Pierwsze jest Zakopane,

Miejsce wspaniałe, gdzie góry i górale są.

Kraków to miasto stare,

W nim piękny Wawel, obok Wawelu mieszkał smok.

         Ref.: Jesteśmy…

Teraz, to już Warszawa,

Poważna sprawa, bo tu stolica Polski jest.

Wisła, Pałac Kultury,

Królewski Zamek i wiele innych, pięknych miejsc.

         Ref.: Jesteśmy…

Toruń z daleka pachnie,

Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas.

Podróż skończymy w Gdańsku

Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat.

         Ref.: Jesteśmy…

 

                                                                                                 Pozdrawiam Wychowawczyni.


Drodzy Rodzice,

Temat :  DBAMY  O  PRZYRODĘ.
Proszę zapoznać dziecko z wierszem A. Widzowskiej ,,Strażnicy przyrody” ( 4 str. 12-13), a potem zadać mu pytanie ,, Kogo możemy nazwać strażnikiem i przyjacielem przyrody?”.
Porozmawiać, jak powinniśmy wszyscy dbać o przyrodę; przypomnieć pojęcia : ,,ekologia”, ,,ekolog”, ,,recykling” i jego znak.
W oparciu o oglądane ilustracje niech dziecko określi, czy Ada i Olek są przyjaciółmi przyrody. Potem niech narysuje,  jak samo dba o przyrodę w swoim otoczeniu.
Proszę wykonać z dzieckiem ćwiczenia praktyczne :
1. Segregowanie domowych śmieci do odpowiednich pojemników (worków).
2. Założenie hodowli jakiegoś kwiatka, dbanie o niego i obserwowanie jak rośnie.
Karty pracy str. 12-19.
Proszę nauczyć dziecko wiersza Bożeny Formy ,,Dbaj o przyrodę”.
Kochamy naszą planetę, 
przecież na niej mieszkamy,
chcemy, by była piękna,
dlatego o nią dbamy. 
Nie zaśmiecamy lasów, 
w nich żyją zwierzęta, 
to nasi przyjaciele, 
każdy z nas o tym pamięta.
Chcemy mieć czystą wodę
w jeziorach i oceanach, 
chcemy, by słońce świeciło 
na czystym niebie dla nas.
Obejrzyjcie i posłuchajcie
Odkryć z dzieckiem ostatnią literę poznawaną w przedszkolu czyli literę ,,h, H”.
Ćw. str. 70-73 ( 6-latki),  str. 71-72 (5-latki).   
Poćwiczyć czytanie – ks. str. 66-69, 70-71 ( 6-latki) i wcześniejsze teksty.
Poćwiczyć układanie i rozwiązywanie zadań na + i – w zakresie 10.
Wspomnieć dziecku o Dniu Flagi Polskiej, aby dziecko wykonało swoją flagę i udekorowało nią dom (pokój).
 https://pl.pinterest.com/pin/717339046873584205/                                                                                                                                                           
Pozdrawiam małych i dużych Polaków.
                                                                                                                                                         Wychowawczyni


Drodzy Rodzice

Temat : Wiosna na wsi.
Proszę porozmawiać z dziećmi o wiośnie na wsi, na wiejskim podwórku i w polu.
Zastanowić się z dzieckiem po co hodujemy zwierzęta i skąd się biorą produkty ekologiczne?
Omówić zawody : rolnik, ogrodnik, sadownik.  Popracować z kartami pracy  str. 3-11.
Dzieci mogą jeszcze polepić zwierzątka z plasteliny lub modeliny i namalować jakiś obrazek tematyczny.
Proszę odkryć z dzieckiem litery : ,,f,F”, ,,ż,Ż”. Pobawić się w czytanie i w liczenie.
Ćw. str. 58-69 (6-latki), str. 67-70 (5-latki).
Pozdrawiam,
Wychowawczyni

Religia

Zrób temat, który mówi o Niedzieli Palmowej. Narysuj palmę wielkanocną 5-latki s.105, 6-latki s.87.


Drodzy Rodzice,

Kwiecień

Temat: Święta Wielkanocne.

Proszę porozmawiać z dziećmi o symbolach, zwyczajach i tradycjach świątecznych. Włączyć dzieci do przygotowań świątecznych i popracować z kartami pracy.

Odkryć literę : ,,j, J”. Ćwiczyć czytanie i liczenie w zakresie 10, str. 72-80, ćw. 50-57, 64-66.

Dziękuję za współpracę i życzę zdrowych Świat.

Jadwiga Puton


Drodzy Rodzice,

Proszę kontynuować pracę dzieci z kartami pracy, które mają w domu. Rozmawiać na temat: wiosny w przyrodzie, pierwszych kwiatów chronionych i ptaków powracających z ciepłych krajów. Odkryć z dziećmi litery: ,,c, C” i ,,ł, Ł”, str.52 – 71 ćw. 38-49, 60-63.