Home » Logopedia

Logopedia

LOGOPEDIA

Drodzy Rodzice!

Bardzo serdecznie dziękuję za odzew i kontakt ze mną (logostrefa@interia.com). Zachęcam kolejnych rodziców, którzy jeszcze nie skorzystali.  Proszę bez skrępowania pisać, jeśli macie Państwo pytania lub wątpliwości dotyczące rozwoju mowy swojego dziecka. Czekam również na informacje zwrotne, czy wysyłane przeze mnie karty pracy zostały już wykonane i potrzebujecie Państwo kolejnych.

Dziś coś dla dzieci młodszych lub tych które mają większy problem z przyswajaniem i rozwijaniem mowy.

10  RAD

Co robić, aby rozwijać mowę swojego dziecka!

  1. Ucz słuchania…

Słuch swojej pociechy rozwijasz od pierwszych chwil po urodzeniu, kiedy mówisz do dziecka, naśladujesz jego odgłosy. Zaczynaj od najprostszych zabaw poszukiwania źródła dźwięku, np. pozytywki, głośno tykającego zegarka. Kołysz się z dzieckiem w rytm śpiewanej melodii. Pytaj „kto to, co to?” w ten sposób uczysz koncentracji uwagi na dźwiękach.

  1. Gimnastykuj buzię dziecka…

Dbaj o prawidłowe oddychanie, rzucie, połykanie- to też ćwiczenia. Często gimnastykujcie przed lustrem buzie, język. Opowiadaj historyjki ilustrując je ruchami języka, np.  po drodze jechał konik (kląskamy językiem), bardzo się zmęczył (parskamy), spojrzał w górę(unosimy język do góry) zobaczył ciemną chmurę(robimy groźną minę) itd…

  1. Baw się z dzieckiem: śpiewaj, tańcz, rymuj…

Mów do dziecka wolno, używaj prostych zdań. Patrz na nie i modeluj głos. Przypomnij sobie stare zabawy paluszkowe np. „ idzie kominiarz”, „ ważyła myszka..”, Bawcie się w „burze na morzu” lub „jedzie jedzie pan” Poprzez takie zabawy- ruch ciała, wypowiadanie samogłosek lub łatwych dźwięków – dziecko odkrywa świat mowy. Z czasem dopowiada coraz więcej prostych sylab, a nawet wyrazów. To daje poczucie sukcesu i motywuje do mówienia.

  1. Ucz prostych wierszyków i piosenek- gdakajcie miauczcie, kwaczcie…

Recytuj wierszyki z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych. Chwal dziecko za próby powtarzania tych dźwięków. Wspólna recytacja wierszyka cieszy dziecko, pozwala nawiązać rozmowę, oswaja z melodią, rytmem i intonacją. To niezwykle ważny element edukacji językowej.

  1. Rysuj i maluj z dzieckiem…

Rysuj proste, symboliczne obrazki gdy coś dziecku opowiadasz lub recytujesz wierszyk. Możecie rysować razem, zwróć uwagę na prawidłowy chwyt kredki

  1. Dmuchajcie i chuchajcie…

Zadbaj by Twoje dziecko gdy nie mówi oddychało przez nos- to zdrowe. Bawcie się razem w dmuchanie na wiatraczek, w robienie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonów, gwizdanie, dmuchanie przez rurkę, chuchanie na szybę, czy lusterko. Pamiętaj zawsze o wietrzeniu pomieszczenia do takich zabaw i nie przedłużaniu ich, bo zmęczą Twoje dziecko.

  1. Wyliczajcie, układajcie własne wyliczanki…

„Ele , mele, dudki…”- jakie to zabawne i łatwe, dziecko chętnie to powtórzy. Jest to także zachęta do nonsensownych rymów, do zabaw językowych, przyzwolenie na twórczą aktywność językową. Wyliczanki powtarzane kilkukrotnie, to doskonały trening pamięci słuchowej. Wyrabiają poczucie  rytmu.

  1. Nazywajcie kolory- „zielony jak trawa”,  wymyślajcie proste zagadki-„ ma cztery łapy i szczeka”…

Opanowanie nazw kolorów to dla wielu dzieci trudny orzech do zgryzienia. W zapamiętaniu abstrakcyjnej nazwy koloru pomaga skojarzenie go z konkretnym przedmiotem. Warto bawić się z dzieckiem w odszukiwanie przedmiotów o danej kolorystyce. Opisuj przedmioty i proś dziecko, by odgadło,  o czym mówisz. Po takim treningu, starszemu dziecku czytaj zagadki. To uczy definiowania pojęć, abstrahowania- rozwija logiczne myślenie.

  1. Ruszaj się z dzieckiem: skaczcie, biegajcie, turlajcie się…

Zadbaj o aktywność ruchową. Pamiętaj sprawność fizyczna całego ciała, także dłoni, jest bardzo ważna dla harmonijnego rozwoju mowy. Aby Twoje dziecko w przyszłości ładnie pisało, usprawniaj jego dłonie. Manipulujcie przedmiotami, lepcie, wydzierajcie, malujcie, rysujcie. Pamiętaj o stopniowaniu trudności.

  1. Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj swojemu dziecku…

Czytaj dziecku od najwcześniejszych chwil życia. Pamiętaj, aby treść książki była dostosowana do wieku dziecka. W przyszłości nawyk słuchania i czytania uchroni Twoje dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputera.

 

Serdecznie pozdrawiam, życząc udanej zabawy!

 M. Gibała- Kot


LOGOPEDIA
Propozycje ćwiczeń logopedycznych dla uczniów uczęszczających na terapię logopedyczną.

  1. Ćwiczenia słuchowe:

- „Co słyszę” : dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje, rozpoznaje odgłosy z sąsiedztwa, ulicy

- „Zgadnij co wydało dźwięk” : rodzic uderza o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami, łyżeczką o szklankę, gniecenie papieru, przelewanie wody.

-  Odszukiwanie źródła dźwięku: szukanie ukrywanego w różnych miejscach pokoju dzwoniącego budzika.

    2. Ćwiczenia oddechowe:

       – wdech nosem (usta zamknięte) wydech ustami

      –  dmuchanie na płomień świecy, kuleczkę z waty, wiatraczek, piórko

      -  liczenie na wydechu

     -  nadmuchiwanie balonika

  3. Ćwiczenia artykulacyjne :

- warg

cmokanie, parskanie, wysuwanie warg w ” ryjek” i cofanie w „uśmiech” ,wysuwanie warg do przodu następnie przesuwanie warg w prawo i w lewo,

- języka

Głaskanie podniebienia czubkiem języka „malowanie sufitu”, kląskanie językiem, dotykanie językiem do nosa, brody, do lewego i prawego kącika na zmianę, wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej, mycie zębów językiem, wypychanie językiem policzków (strzelanie goli)

- policzki

Nadymanie policzków (baloniki), wciąganie policzków, nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem po jamie ustnej

- podniebienie miękkie

Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej, płukanie gardła ciepłą wodą, chrapanie na wdechu i wydechu, głębokie oddychanie przez usta przy zamkniętym nosie i odwrotnie

UWAGA!!!

Z częścią z Państwa mam już kontakt i dzieci otrzymują karty pracy, stanowiące kontynuację terapii logopedycznej. Serdecznie zachęcam wszystkich pozostałych do kontaktu ze mną w celu otrzymywania indywidualnych porad oraz kart pracy przeznaczonych do wydruku i dostosowanych do potrzeb swojego dziecka.

 Kontakt mailowy na adres : logostrefa@interia.com

Polecam również korzystanie ze stron internetowych stymulujących rozwój mowy dzieci:

www.mimowa.pl

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/

 

Pozdrawiam

Małgorzata Gibała – Kot

   logopeda